Last Updated:

koteletter med alt i ovnen med tomatsaus

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

Dette er mat som man bare lager til, setter i ovnen, så lager den seg selv mens du finner på noe kjekt.  Det enste man smeller i hop er sausen når maten nærmer seg ferdig.

 

Til 4-6 personer

Jeg brukte to pakker(8 stk) med nakkekoteletter men du må gjerne bruke vanlig svinekoteletter

Jeg hadde de i ovnen med salt og pepper øverst på 200 grader i rundt 10-15 minutter så de ble litt brun. I mellomtiden skar jeg opp poteter og grønnsaker som jeg skulle ha i sammen med kotelettene.

Ca. 10 poteter

1/2 liten kålrot

1 persillerot

3-4 gulrøtter

1/2 sellerirot

1-2 løk

Ca. 2 dl kokt vann

2 buljongterninger eller 1 ss med pulver som løses opp i det kokte vannet.

Jeg flyttet kotelettene litt så alle grønnsakene og delte poteter kom nederst i formen, så helte jeg på den utrørte buljongvannet å helte over.

Jeg tok formen midt i ovnen på 200 grader i rundt 15 minutter til, så skrudde jeg ovnen ned på 120 grader og lot alt stå til gjestene var på vei rundt 2 timer. Da er kotelettene møre og fine, og både poteter og grønnsaker ferdig.

SAUS: Man kan lage brun saus også om man ikke ønsker tomatsaus

Jeg tømte væsken fra kotelettene i en panne, og tilsatte

2 ss tomatpuré

1,5 dl  fløte/plantebasertfløte

2 ss maizena

Salt og pepper

Blandet ut fløte med maizena og hadde i tomatpuré, ga det et oppkok under omrøring og smakte til med salt og pepper.

Ønsker man å ha sausen opp på kotelettene før servering så gjør man det.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#svinekoteletter  #svinekjøtt #kålrabi #enkelt #godt #Middagstips #middag #morsmiddag #glutenfri #melkefri #tradisjonsmat Hjemmelaget #matfrabunnen #av #Tradisjonsmat #Helgemat #søndagsmiddag #betasuppe #lapskaus #iSteikeovnen  #tradsisjonsmat #nakkekoteletter

8 kommentarer

8 thoughts on “koteletter med alt i ovnen med tomatsaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *