Last Updated:

Gresskarsuppe med chili, ingefær og pinjekjerner. Vegan

Categories Alle oppskrifter, Supper, Veganmat

Gresskar har blitt en av mine nye grønnsaksfavoritter, den er bedre på smak en søtpoteter, den er nydelig på smak, har lav gi, og har den mest fantastiske fargen som minner oss om sol. Jeg kjøper mest Butternut gresskar, de er lett å få tak i, og er ikke så overkommelig store. De holder seg i månedsvis i kjøleskapet.

Suppen er vegansk

 

1/2 gresskar gjerne Butternut

Olje til steiking

1 løk

3-4 hvitløksfedd

ca. 2 cm raspet fersk ingefær

5 dl kokosmelk

2 grønnsaksbuljongterninger eller man kan bruke kyllingbuljong om man ikke trenger den vegan. (husk at noen buljongsorter inneholder gluten)

Ca. 1 ss sambal oelek eller annen chilisaus  (smak deg frem, spå det ikke blir for sterkt om du ikke er så vant med chili)

Saft av en god båt med lime

Jeg får ikke tak i gresskarfrø, så jeg ristet litt pinjekjerner å hadde på, og litt urter. Det hadde nok passet godt med koriander, men det hadde jeg ikke.

Rens og del løk, hvitløk og ingefær å surr i olje i olje. Rens gresskaret og del de i biter, ha kokosmelk, buljong, sambal oelek og gresskar i pannen og la det koke til gresskaret er mykt.

Bruk stavmikser å lage en jevn suppe, smak til med sambal oelek og limesaft.

Server gjerne med ristede gresskarkjerner eller pinjekjerner.  Er suppen for tykk så har man i litt vann.

 

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#vegan #vegetar #vegangresskarsuppe #gresskarsuppe #Melkefri #glutenfri #Middag #middagstips #matfrabunnen #Hjemmelaget #lavkarbo Enkel #smakfull #billig

20 kommentarer

20 thoughts on “Gresskarsuppe med chili, ingefær og pinjekjerner. Vegan

  1. Kanskje jeg skulle prøvd meg på denne suppen? Fristet i alle fall meg veldig og ikke så avansert å lage heller. Sambal oelek var helt nytt for meg. Antar det ligger i grønnsaksdisken? Lag deg en fin kveld 🙂

    1. Sambal oelek er et chilipadta man får på glass. Det hadde jo vært utrolig gøy om du prøvde deg på den. Jwg tror 90% av alt jeg lager er veldig enkelt 😊

  2. Den høres deilig ut, og sunn! Går sikkert an å bytte ut hvitløk med noe annet, eller bare kutte det ut 😀 Har jo til og med fått kjøpt buljong av typen du anbfalte en gang. Har blitt mye god suppe av det 😉

    1. Du kan bare kutte ut hvitløk så klart. Ramsløk smaker mye som hvitløk, men det er gjerne ikke sikret du tåler det heller. Hvitløk kan nesten alltid kuttes ut, i mange år var det kun den løken jeg tålte. Og jeg tror jeg har blitt SÅ glad i den for det, og for dens fantastiske egenskaper. . Jeg skal tenke på hva du kan bytte ut med. Litt full i hode for tiden, så min meg gjerne på det. 😉

      1. Tåler hverken hvitløk, løk, purreløk eller annen løk, dessverre. Blir ikke syk av det, men får kolikksmerter.

    2. Jeg har undersøkt litt, og jeg kom over en grønnsak som kales Daikon. Den finnes også som pulver, men du må nok på internasjonale butikk. Den har også en veldig rensende effekt og er full av c vitamin. Mulig det kan være noe for d3g?

    1. Jeg kjøper på internasjonale butikker eller Meny (meny har forskjellig utvalg så ikke alle har). Butternut er mest vanlig og som jeg liker best.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *