Kortreist svineflatbiff fra Engenvollen gård

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

I går var det en meget rolig dag for meg, så da kvelden kom og vi skulle ha middag, da følte jeg at nå var det på tide å bidra litt. Det var svineflatbiff det hadde kjøpte på gardsbutikk, og den måtte virkelig lages til med størst mulig omtanke, dette kjøtte er laget med omtanke. Det var en hel flatbiff som jeg etter litt vudering fant ut at etter en omgang på pannen, så tok jeg den i ovnen for videre steiking.

Beregn mellom 150-200 g kjøtt pr. person

Steik kjøttet først på pannen med salt og pepper, og legg den så i en ildfast form. Ha forvarmet ovn til 200 g og sett den midt i ovnen, har du steiketermometer så setter du det i, det bør ikke gå over 70 grader. Når det nærmer seg 70 grader tar man kjøttet ut, og lar det hvile mellom 15- 25 minutter før det skjæres opp.

Saus:

1 løk

Smør til steiking

3 dl vann

1/2 dl fond, pluss at jeg man har litt vann på pannen og bruker også det i sausen (man kan bruk 1 -2 terninger  buljong om man ikke har fond)

Ca. 1 dl fløte/Laktosefri/plantebasert (kan også sløyfes, da får du en litt kraftigere saus)

Salt

Pepper

1 ss maizena

Rens og del løken, og surr den i pannen, ha på vann/kokevannet fra steikepannen og fond lar det få kokke, når steiken nærmer seg ferdig blander man fløten ut i maizena og har den i, la det få koke opp under omrøring.  Smak så til med salt og pepper.

Vi hadde faktisk en god surkål til, og det sier jeg for jeg ikke liker den vanlige man får i butikken (dette var Grilstad eller noe i den dur, og den smakte faktisk surkål)

Så hadde vi mandelpoteter, kokt gulrot og brokkoli, og lett steikt squash.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#svinesteik #Søndagsmiddag #middag #morsmiddag #hjemmelaget #matfrabiunnen #Svinflatbiff #Middagstips #glutenfritt #melkefritt #Utenmelk #utengluten #middagstips #Engesvollen gård

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Kortreist svineflatbiff fra Engenvollen gård

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *