kokt makrell med agurksalat

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter

I går hadde jeg avtalt med Ingrid nabo at vi skulle på Livarden, og ble litt forundret når det banket på mange timer før. Men der sto en av naboguttene og spurte om jeg ville ha makrell, noe jeg selvfølgelig takket ja takk til. For en lykke å få på døren, det er jammen greie naboer jeg har. Ingrid og jeg ble enig om at da kunne vi jo spise sammen, og det gjorde vi.

Beregn 1- 2 makrell pr person alt etter hvor stor den er:

Man kan velge å koke den å spise med en gang, eller å la den ligge natten over i laken noe som er lurt for da trekker den til seg all den gode smakene.

Ca. 1/2 dl 7% eddik

1 ss sukker

1/2 dl salt

6-7 pepperkorn

2 laurbærblad

Dill en god kvast (kan sløyfes)

1 l Vann

Kok opp vann i en gryte som er så stor du får plass til all den oppdelte fisken, ha i alle alle ingrediensene og kok opp. Ha i fisken når vanne er på kokepunktet skrur ned så fisken bare trekker til den er ferdig. Jeg anbefaler å la fisken stå i laken til man skal spise eller til neste dag, og spise den kald sammen med varme poteter, rømme og agurksalat.

Agurksalat:

1/2 agurk

Ca. 1/2 ss sukker.

1/2 ss eddik, 7 %

Salt

Pepper og gjerne rosepepper, det er så fin farge sammen med agurken.

Bruk ostehøvel eller  kniv å skjære tynne skiver av agurken. Bland salt, sukker, eddik og pepper i vannet og rør alt godt sammen, ha i den opp kuttede agurken og la alt få stå å trekke sammen til maten er ferdig.

Jeg har fusket litt i dag, og tatt bilde fra i fjord, siden det var så mye større og finere biter av makrell. Bilde under er fra i går.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#makrell #Fisk #sommermat #Høstmat #Hjemmelaget #matfrabunnen #Selvfisket #godenaboer #Glutenfritt #Sunt #godt #tradisjonsmat

6 kommentarer

6 thoughts on “kokt makrell med agurksalat

    1. Makrell er liksom et møst å ha et eller to måltider om sommeren, og nå har jeg filet i fryseren, så det blir til steiking. Rosepepper lyser så elegant opp, så den elsker jeg å bruke, og den er mye bedre en sort pepper.

  1. Sende din nabo her med makrell:)
    Jeg og min mann prøvde å fiske makrell i går, men vi fikk ikke:) Men jeg tror vi får en dag:)

    1. He he ja det skal jeg huske på når det kommer med mer makrell 😄. Når det ført biter så får man ikke bare en makrell, da får man mer en man kan spise. Så ikke gi opp, det kommer i stim.

  2. Nam, nam 😍 Dette er jo supergodt jo 😍 Kjenner jeg er lei fordi jeg er allergisk mot fisk, for det er jo så mye god fiskemat man kan lage 😊

    Nyter i hvert fall det å se på bildene dine og lese oppskriftene dine da 😍

    Ønsker deg en superfin tirsdags ettermiddag ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *