Last Updated:

Grammatikk, punktum og regler🧐

Categories Blogg

SprĂ„ket er i endring, men reglene er likevel det samme som da jeg gikk pĂ„ skolen, og jeg kan ingen av de, og som man sier her i Bergen “eg hakje peiling”! Min gode nabo Ingrid er lĂŠrer og derfor er det naturlig at hun ser ting med andre Ăžyner en meg, og hun kan regleneđŸ€“. Hun er veldig flink Ă„ skryte over sprĂ„ket i bloggen, sĂ„ det er aldri noe kritikk. Hun Ăžnsker Ă„ hjelpe meg siden jeg har dysleksi, og egentlig noksĂ„ alvorlig dysleksi.  Derfor forsĂžker hun Ă„ komme med smĂ„ tips jeg kan endre pĂ„ for Ă„ skrive mer rett, og det setter jeg stor pris pĂ„. Men mĂ„ innrĂžmme at om jeg skal tenke pĂ„ rettskriving nĂ„r jeg skriver, sĂ„ blir det ingen flyt i det jeg skriver, og derfor er det ogsĂ„ umulig for meg Ă„ skrive pĂ„ mobilen. NĂ„r det gjelder “komma”, lever jeg etter regelen “spre dere jevner”, og setter komma der det fĂžles rettđŸ€Ș. Selv om jeg i grunnen ikke bryr meg sĂ„ mye lenger som jeg har gjort, sĂ„ er det klart at et godt sprĂ„k er viktig, og en kommafeil kan vĂŠre fatalt. Men med en stor porsjon selvironi, og resten rein galskap, fĂ„r bloggen bli som den bli. Om ikke annet er den da veldig personlig, med en stil gjerne ikke alle har. 

Dagens ord fra meg: Godta den du er bÄde med dine styrker og svakheter, det gjÞr livet mye enklere Ä godta, veldig fÄ av oss er perfekt uansett.

Per Fugelli sa dette:

“En god resept pĂ„ et godt liv er Ă„ gi litt mer faen.” Ha en strĂ„lende fin dag, det er sol☀ i Bergen HURRA!

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til Ă„ fĂžlge denne bloggen pĂ„ Blogvin finner du HER,   Link til Ă„ fĂžlge meg pĂ„ facebook finner du HER Link til Ă„ fĂžlge meg pĂ„ Instagram  er randistole HER.

#dysleksi #skriveregler #staving #skriveregler #Morsmiddag

9 kommentarer

9 thoughts on “Grammatikk, punktum og regler🧐

  1. Ja ❀ Det viktigste er at man er seg selv. BĂ„de kongen og vĂ„r hĂžyrestatsminister har dysleksi, man kan ikke la seg stoppe om ordene krĂžller seg litt. Og kommaregler, ja det tror jeg alle sliter med 😀

    1. Takk snille deg ❀. Jeg vet de har dysleksi, og det er jo godt Ă„ vite at de har nĂ„ fremtredende stillinger sĂ„ helt sprengt kan de nĂ„ ikke vĂŠre. Jeg har tenkt litt pĂ„ dette, og at jeg selvpiner meg selv med Ă„ skrive blogg, men det er rett og slett eksponeringsterapi 😉

  2. Jeg tenker heller ikke pĂ„ rettskriving nĂ„r jeg blogger. Det bare renner ut av hodet, og mĂ„ ned med en gang. Jeg KAN se over etterpĂ„, men ikke ofte jeg gjĂžr det heller. Jeg opplever det som at det er “lov” med fĂŠrre komma enn fĂžr. Og dette orker jeg uansett ikke styre med.. Greit med NOE tegnsetting. Blir litt sliten av Ă„ lese tekster helt uten tegnsetting og store bokstaver 😁Ikke noe problem med dine tekster synes jeg 😊

  3. Fantastisk inlegg Randi❀
    Jeg skriver ikke alltid rett heller og punktum og komma er ikke alltid riktig plasert! Men heldigvis sĂ„ er det greit og vĂŠre seg selv😁
    StÄ pÄ du er klok og vis og kan utrolig mye!! Ser veldig opp til deg,Det skal du vite!!

  4. Fantastisk inlegg Randi❀
    Jeg skriver ikke alltid rett heller og punktum og komma er ikke alltid riktig plasert! Men heldigvis sĂ„ er det greit og vĂŠre seg selv😁
    StÄ pÄ du er klok og vis og kan utrolig mye!! Ser veldig opp til deg,Det skal du vite!!

  5. Kjempebra blogginnlegg! Du har sÄ rett i det du skriver. Jeg skriver heller ikke alltid rett. Plutselig sÄ uteblir det en og annen bokstav, og jeg slenger pÄ et komma her og der.

    PrĂžver Ă„ vĂŠre nĂžye med “og” og “Ă„” regler.

    Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei riktig god helg â€đŸ˜Š

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *