Kariannes hjemmelagde tomatsuppe

Categories Supper, Tips til restemiddag

Det er ikke verst å ha en svigerdatter som sender meg oppskrift og bilde av middagen, DET setter jeg enormt pris på. Jeg må si jeg er veldig takknemelig for at hun har kommet inn i familien.

1 løk
1 paprika
2 fedd hvitløk
Klase med gode tomater
Hermetiske grovhakka tomater
Grønnsaksbuljong
0,5 dl vann
Frisk basilikum

Finhakk løk og hvitløk og stek gyllent på lav varme i olivenolje. Hell i buljongvann. Kutt tomater i to eller fire avhengig av størrelsen og ta samtidig i en boks med hakkede tomater  Kutt opp paprika og ha i. La alt koke på lav varme i tyve minutter. Når suppa er ferdig kokt kan man ta i en neve ferske basilikumblader. Bruk stavmikser i gryta for å finhakke alt til en god og fyldig suppekonsistens, altså ikke for fint.Smak til med salt og pepper, eventuelt 1 teskje sukker avhengig  av tomatenes sødme. Man kan også eventuelt ha i mer grønnsaksbuljong.

Husk at du også kan bruke skrukkete tomater du ellers ikke ville hatt på skiva.
Suppa serveres, gjerne med rømme eller yoghurt naturell og nystekte rundstykker med godt smør.
Karianne har naturell yoghurt i, den inneholder litt laktose, men mesteparten av laktosen er omdannet til syre så de fleste vil tåle litt av den.
Karianne seier at “Husk at du også kan bruke skrukkete tomater du ellers ikke ville hatt på skiva”. Dette er helt riktig, og tomater som er skrukkete passer perfekt i mat. da er de ekstra saftige og søte.
#Hjemmelaget #enkel #god #Tomatsuppe #melkefri #laktosefri #glutenfri #Suppe #middag #middagstisp #mat #Oppskrift #Matblogg #Meat #free #Skrukkete #tomater #spis #opp #maten ##frukt.no
8 kommentarer

8 thoughts on “Kariannes hjemmelagde tomatsuppe

  1. Kan denne suppa fryses? Har ei mor som er så matlei, så prøver å lage opp litt god mat med mye smak som kan fryses 🙂

    1. Ja klart den kan, og det kan de aller fleste rettene. Jeg fryser rester av middager stadig vekk. Trenger du hjelp å finne flere retter du kan lage å fryse tar du kontakt så skal jeg hjelpe deg. lade mye mat til min far da han lå på sykehjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *