Tagine

Categories Kjøttretter

Jamie Oliver er en kokk jeg har stor sans for, og har utrykket “easy peasy”, og jeg kan ikke være mer enig :-D.

Men han er lynkjapp både i det han gjør og i kjeften, så det er ikke alltid jeg klarer å få med meg alt. Men denne retten mener jeg at jeg fikk med meg det meste. Men google er jo grei når man ikke er sikker på et eller annet som denne retten, men jeg ble ikke  mye klokere for alle laget den på forskjellig måte. Så da ble min Tagine  slik.

Tagine  er forresten en Marokansk rett som skal lage i en keramisk form med hull på toppen, men jeg kjøper ikke en slik form av den grunn så den ble laget i jerngryte. Dette var veldig unorskt, og fantastisk smakfullt, kan anbefales

800 – 1600 g lammekjøtt. Jeg brukte lammekjøtt med bein siden det var vanskelig å få tak i noe annet lammekjøtt, og da trenger man mye mer kjøtt en når kjøttet er uten bein. Men jeg liker egentlig at det er bein på kjøttet for det gir ekstra safig kjøtt, og veldig god smak.

Ca. 2 liter vann

4-6 gulerøtter

2 løk

3-4 hvitløksfed

Ca, 3 dl rosiner, eller svisker, eller aprikos

Safran 4 tsTyrkisk, eller en pakke som man får i butikken, den inneholder bare  noen få gram men gir mye mer smak og farge en den Tyrkiske.   Jeg hadde Tyrkisk safran den gir ikke så mye farge som Arabisk safran, som jeg brukte.

2 kanelstenger

3 ts kanel

3 ts ingefærpulver

Salt

Pepper

Rens løk og hvitløk og del opp i biter, steik det i en jernpanne eller  en teflongryte, ha i litt og litt av kjøttet så pannen ikke blir for kaldt.

Surr til kjøttet har fått litt farge. Bruker du Tyrkisk safran må du legge den i litt kokende vann noen mintter før man har den i gryten, den vanlige safranen kan bare has i sammen med det andre krydderet. Ha vann i gryten, sammen med krydderne, og rensket og grovdelt gulerøtter.   la gryten få koke til kjøttet er mørt, det vil variere alt etter hvilket lammekjøtt man bruker, men mellom 45-  1 1/2 time bør man beregne. Smak til med salt og pepper.

Retten skulle serveres med couscous, men siden det ikke er glutenfritt kan jeg ikke spise det, så det ble villris til.

 

#Tagine #maroko #lammekjøtt #fårekjøtt #Middag #middagstips #mors #middag #Morsmiddag #oppskrift #glutenfri #melkefri #laktosefri #matblogg

2 kommentarer

2 thoughts on “Tagine

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *