Last Updated:

Hjemmelaget Tikka Masala

Categories Kyllingretter

 Denne retten har jeg laget en gang før, og da marinerte jeg kyllingen natten over i yoghurt og diverse annet HER . Denne gangen har jeg forenklet oppskriften en god del, men fortsatt smakte det nydelig. Det som jeg kjente er forskjellig, er at kyllingen var mer mør når den hadde ligget i yoghurtmarinaden. Dette skyldes nok at enzymene i yoghurten påvirker kjøttet, før i tiden brukte de nok ikke kylling men høns. Høns trenger adskillig mer koketid en kylling, så dette var måten de lure husmødrene noen steder i verden  mørnet kjøtt på, ikke bare høns men alt mulig kjøtt. Kyllingfilet er jo ikke akkurat noe seigt kjøtt, så det betyr i praksis svært lite nå for tiden.

4 personer

3-4 kyllingfileter

1 chili

2 hvitløksfedd

1-2 gode biter med i

2 store løk

Rundt 2 cm ingefærrot

1 boks knuste tomater eller 4-6 store tomater som en hakker

Ca. 1 ts salt

2  til så mange du vil ha tandoori masala (dette krydderet får man nå kjøpt på de fleste butikker, men det er ofte mye salt i. Kjøper man på internasjonale butikk får man uten salt.), eller man lager krydderblandingen selv HER

Pepper

Ca. ½ boks(1.5dl) naturell yoghurt ,rømme eller crème fraîche (laktosefritt for dere som trenger det). Tåler man ikke melkeprodukter, så kan man bruke kokosyoghurt, men da bør den ikke koke etter den er tatt i. Det beste er å ta litt av sausen i en skål, ha i kokosyoghurten og bland godt, hell den i  gryten og bland det godt i. Men ikke kok!

Ca.½ stor bunt med fersk koriander. Noe irriterende, men jeg har glemt å kjøpe koriander, selv om jeg var på butikken bare for å kjøpe det, så det ble basilikum.

 

Del kyllingfiletene i biter og steik de til de er gyllenbrune, rens og del løk, chili og ingefær og sur med, ha så på tomatene. Ha i krydderet og la alt få koke til kyllingen er ferdig, det er den på rundt 15 minutter om du ikke har veldig store biter.  Helt til slutt har en i yoghurten eller lignede, bland godt i gryten, smak til med mer krydder eller salt, ikke la den koke etter du har hatt i yoghurt. Ha på koriander til slutt.

Server med ris og en salat.

#tikkamasala #tikk #masala #Hellas #Enkel #godt #kylling #Høns  #Middag #matlei  #enkelt #godt #uten #melk #Alternativ #til #yoghurt #gluten #Middagstips  #Middag #morsmiddag #allergi  #fra #bunnen #Hjemmelaget #naturlig #glutenfrtitt #melkefritt #rask

2 kommentarer

2 thoughts on “Hjemmelaget Tikka Masala

  1. Ser så godt dette her. Jeg har ikke prøvd tika masala før på grunn av at jeg er ikke glad i indisk krydder. Men det ser bare lekkert ut her ar kanskje det er verdt å prøve:)

    1. Det kan jo være et eller to krydder du ikke er glad i, om du lager har i krydderet selv (ikke kjøper ferdig blandet krydder), så kan det muligens være nok til at du liker det. Ofte er det koriander mange ikke liker, de smaker som såpe sier de, har en datter som mener det. Jeg elsker masse krydder og smak av alle typer, så jeg elsker det. Hvilke mat elsker du?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *