Last Updated:

Krans inspirert av Halvor Bakke

Categories Blogg, DIY

Eventyrlig oppussing ser jeg på nesten hver eneste episode, og reprisene 😁. Halvor Bakke er etter min mening utrolig dyktig og kreativ, og jeg så han lagde krans av lyng. Derfor tok jeg resolutt på meg turklærne vasset ut i skogen for å plukke lyng,  den var selvfølgelig ikke i blomst lenger, men det får bare være. Jeg fant noe som kalles Pors som jeg også tok med meg hjem for jeg synes den var er så vakker, sammen med masse annet i en diger pose, så får jeg se hva det blir til.

 

Åpne bilde

Det kan være greit å ha saks, en liten greinsaks, en avbitertang, myk grønn ståltråd (kjøpte der man kjøper hageting), og noe fint tau eller bånd eller lignede å pynte med. Det går også ant å bruke fiskegøtt, det gjorde jeg første gangen, men det har en tendens til å floke seg, og er nesten umulig å se for slike halvblinde folk som meg.

 

Finn ut hva du ønsker å bruke på kransen, bare begynn å se hva du synes passer sammen. Dette er ikke verdensmesterskap i å lage den fineste kransen, men å finne gleden med å få det til,  fantasien er det ensete som stoper oss. Kos deg ment du lager de, ta med venner, familie eller barna dine, det er det koseligste som fines ❤️. Man kan bruke kongler, grankvist, furu, mose, lyng osv. Selve kransen har jeg kjøpt et sted de selger blomster og utstyr. Dette er tredje gang jeg har laget krans, og i fjord hadde jeg grankvister, nydelig det også. Nå har jeg altså forsøkt meg med lyng og pors.

Det er faktisk en fordel at det er litt stilt på de, da blir kransen fyldigere og det er lettere å få alt til å sitte på kransen. Bare begynn et sted på kransen, legg kvister på kransen og ta strengen rundt, og knyt den sammen.

Knyt den godt så den ikke går opp igjen, og legg knuten  på baksiden av kransen. Ta gjerne en runde til med strengen før du fortsetter, men ikke stram for hardt.

Putt så på mer lyng og det du bruker, under det du allerede har knytt på med strengen. Sur så litt å litt videre med strengen, etter hvert som du legger på mer lyng/det du vil bruke.

Fortsett på samme måte hele veien rundt. Man kan selvsagt putte mer innimellom om man ser noe som er for grissent eller vil forandre på eller etterpå. Jeg bestemte meg for å ha den som den er, bare med lys, for det er nå nesten halve vitsen. Jeg bruker en rundt 2 meter batterilenke, for jeg har ingen stikkontakt ute foran huset.

Jeg hadde et ekstra lys når jeg holdt på å jobbe, og tror du ikke jeg surret den inn i kransen også 😂, så det må du ikke gjøre, det er bare mye arbeid.

Når jule og nyttår er over, så tar jeg av de fra i år, og kaster det, og tar kransen og lysene å lagrer de til neste år.

 

Jeg holder på med et annet lite prosjekt, men det tror jeg må vente med å gjøre ferdig i morgen, for her regner det både katter og hunder.

#DIY #dørkrans #krans #julekrans #Pors #lyng #halvor #bakke #eventyrlig #oppussing #Julepynt #pynt #trappen #lage #selv #lyng #tuja #gran #kongler #Kvist #morsmatblogg

4 kommentarer

4 thoughts on “Krans inspirert av Halvor Bakke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *