Hjemmelaget pinnekjøtt av hjort

Categories Alle oppskrifter, Hjort

Utrolig artig å ha laget pinnekjøtt av hjortekjøtt. Jeg hadde en ide om at det ville smake som vanlig pinnekjøtt, men det gjorde det altså ikke. Det smakte bare fantastisk godt, men det som man bør tenke på er at det er en fordel å ha litt fett på kjøttet om man vil lage pinnekjøtt av hort. Det sidene jeg hadde var kalv, og altså da veldig magert, så det var rett og slett litt lite kjøtt på. Hadde det vært mer fett hadde det nok også vært mer smak, siden smaken sitter i fettet. Men utrolig gøy å ha laget og få mulighet til å ha smake pinnekjøtt av hjort, så det anbefales.

Når man skal salte pinnekjøtt , legger  man det i  en stor balje eller noe man får plass til begge sidene i, og det må kunne  stå kaldt. Strø veldig godt på med grovt salt, og de påfølgende dagene snurt man de og påser at alt har godt med salt på seg, strø på mer om nødvendig.  Sidene skal ligge slik fra 4 dager til en uke, alt etter hvor store tykke sider det er. Men jeg lar mitt alltid ligge minst en uke, Jeg er så redd det ikke er speket godt nok og blir surt. Når sidene er ferdig saltet,rister jeg av litt av saltet, og så  henger det et luftig og kjølig sted til det er knaskende tørt.

Resten av fremgangsmåten å tilberede det på er som vanlig pinnekjøtt, og det finner du HER

 

Til dessert hadde vi sitronfromasj

Del gjerne med venner og kjente.  😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#hjortekjøtt #hjort #Vestlandet #pinnekjøtt #julaften #julemat #pinnekjøttavhjort #Vestlande #urøykt #Kolerabistappe #kålrotstappe #jul #julemiddag #nyttår #nyttårsmiddag #morsmiddag #mors #middag #Tradisjonsmat #tradisjon #mat #Middagstisp #oppskrift #Glutenfritt #melkefritt #laktosefritt #blogg #matblogg #bloggtopp #VerdensbesteFestmat #sitronfromasj #Hjortekjøtt  #vilt #viltkjøtt #jakt

2 kommentarer

2 thoughts on “Hjemmelaget pinnekjøtt av hjort

  1. Jeg har også prøvd pinnekjøtt av hjort, men ikke det vanligste på pinnekjøttbordene rundt om. Men det er noe med å prøve nye ting og kanskje finne ut at det også smakte godt og kanskje vel så godt. Lag deg en fin søndag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *