Glutenfritt julebrød (som lett også kan lages melkefritt)

Categories Alle oppskrifter, Brød, Glutenfrie bakevarer, Julekaker

 

Det er ikke ofte jeg synes at glutenfritt brød er nydelig, men dette ble det, så jeg vil dele det igjen med dere som vil lage noe godt til deg selv eller andre som må ha glutenfri og melkefri mat. Barnebarnet mitt tåler heller ikke melk, så det begynner å bli mer og mer vanlig med både gluten/cøliaki og melkeallergi.

1 pakke Toro lyst mel/eller kakemiks

2 ss fiberhusk

1 pakke gjær

100 g smør (melkefritt om man ikke tåler melkeprodukter)

2 dl sukker

4 dl vann

100 g sukat(kan sløyfes)

2 dl rosiner

En pitteliten klype salt(bruker man melkefritt smør må man ha i litt mer siden det ikke er salt i smøret)

Litt pisket egg til pensling (kan sløyfes)

Ha alt det tørre i  mikseren, ha smeltet smør og vann i deigen og elt den i rundt 5 minutter.

Deigen er da ganske løs, ha den i en smurt brød- eller kakeform.

Sett brøde til heving midt  i steikeovnen uten varme, dette er for at du skal slippe å flytte på det når det begynner å heve, da kan det være lett at det faller sammen. Når brøde har begynt å heve skikkelig, setter man på steikeovnen på 50 grader å la brødet heve ferdig. Sett ovnen på mellom 200 og 220 grader alt etter hvordan steikeovn din steiker(jeg må ha den på 220 grader). Steik brødet i rundt 40 minutter, brødet skal ha en gylden farge uten å være brent

Del gjerne med venner og kjente.  😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

 

 

#Julebrød #Jul #julebakst #juletrefest #Julekaker  #snop #godteri #sunt #Jul #Glutenfri #glutenfritt #søtegleder #melkefri #allergivennlig #middag #middagstips #morsmiddag #mat #fra #bunnen #hjemmelaget

6 kommentarer

6 thoughts on “Glutenfritt julebrød (som lett også kan lages melkefritt)

  1. Jeg liker bloggen din også! 🥰 Så mange fine og gode oppskrifter. Og ekstra glad for at du fokuserer på å lage glutenfritt, siden jeg har cøliaki 😉

    1. Jeg har cøliaki også, så det må jeg nok lage. Men forsøker å ikke lage for mye stur om det, for alle kan jo spise mat som er naturlig glutenfri, eller glutenfri 🥰

  2. Det var godt sagt – Alle kan spise glutenfri mat og det er så fint og inkluderende 🙂 Så ikke noe å lage noe “styr” av nei 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *