Last Updated:

Hjemmelaget karamellpudding

Categories Alle oppskrifter, Søte gleder

For en del år siden da jeg fortsatt var i jobb, så var julesesongen et sant mareritt å lede et kjøkken igjennom den absolutt travleste tiden på året. Det var mye julemat, og her på denne delen av landet i alle fall,  er det nokså vanlig å ha karamellpudding til dessert.  Ikke nødvendigvis på julaften, men en dag i julen, så det ble laget noen tonn karamellpudding på kjøkkenet der jeg jobbet. Jeg hadde en tann som jeg måtte rotfylle på den tiden, og det var en seig prosess i tillegg til å ha lange turbodager. Og som de fleste damer så slanket vi oss hele tiden, men etter å ha vært overarbeidet i lang tid, gikk vi over til karamellpudding kuren.   Den var vel omtrent like effektiv som de andre slankekurene, men adskillig bedre på smak 😂. Jeg var så sliten at siste dagen før julaften var jeg hos tannlegen å gjorde tannen ferdig. Jeg satt med kjeften full av instrumenter og bomulls tamponger,  da jeg begynte å tenke på karamellpudding kuren. Og som er vanlig for meg når jeg er alt for sliten, så enten griner jeg, eller så ler jeg. Og jeg begynte å LE, helt hysterisk, tannlegen fikk sjokk å røsket alt ut av munnen min. Da jeg endelig klarte å beherske meg igjen, sovnet jeg som en stein i tannlegestolen, he he tror tannlegen var glad det var juleferie etter denne opplevelsen. Og siden den gang, har jeg ikke laget karamellpudding før på lørdag. Bonusfamilien skulle komme på besøk og jeg måtte lage noe godt som de selv gjerne ikke lager. Og den var tydeligvis god, for den forsvant på kort tid, da var vi tre voksne og to barn. 

 

Karamellpudding til 4-5 porsjoner

5 dl helmelk (laktosefri om man trenger det) Jeg har ikke forsøkt meg på melkefri, men mulig jeg lager i julen.

3 dl fløte (laktosefri om du trenger det)

1 1/2 dl sukker til karamell

3 ss sukker til karamellpuddingen

1 stang vanilje eller 2 ts ekte vaniljepulver som jeg bruker

5 store eller 6 små egg

Sett sukkere i en panne og sett den på middels varme til den er blitt brun og karamellisert. I mellomtiden lager man karamellpuddingen. Ha melk, fløte, sukker i en panne, åpne å skarp ut vaniljestang om du bruker det, eller ha i ekte vanilje, og varm det opp mot kokepunktet, skru ned platen og la det få stå å trekke noen minutter. Avkjøl blandingen. Knekk eggene i en skål og pisk de sammen, når melkeblandingen er fingervarm, bruk en sik å hell eggene i, og sil i melkeblandingen(da ungår man eggetråder i karamellpuddingen . Rør alt godt sammen. Ha karamellen i den formen du ønsker å bruke, man kan også lage porsjoner direkte i skåler eller lignede(husk på at karamellen er veldig varm, så ikke hell den i iskalde glass eller skåler, da kan de sprike). Hell i melkeblandingen, og sett den i ovnen i en ildfast form Bruk en dyp form å ha i kokende vann, sett formen i denne, i en forvarmet ovn til 120 grader. La den stå i rundt 1 1/2 – 2 timer alt etter hvor store former du bruker. Jeg lagde to skåler ved siden av formen, det ble ferdig på 50 minutter. Du kan kjenne den er ferdig når man bruker en fuktig skje å trykke på den, den skal være fast, men tøyelig.  Avkjøl og settes kaldt til dagen etter, den blir bedre til lenger den får stå  å trekke karamellen til seg.

PS: Et triks når du skal ha den på fat. Skjær langs kanten i formen, hell forsiktig karamellen over i en skål eller mugge, jo mer du får av jo mindre søl blir det på fatet. Legg et fat som passer formen, opp på formen, og snu alt rundt, da skal puddingen løsne lett. Server gjerne med bær, pisket krem, og karamellsaus.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

 

#julemat #juletradisjon #Middag #middagstips #matfrabunnen #hjemmelaget #Morsmiddag #glutenfritt #tradisjonsmat #dessert #Karamellpudding #Juledessert

10 kommentarer

10 thoughts on “Hjemmelaget karamellpudding

  1. Hei. Historien din om da du var hos tannlegen var kjempe morsom. Kunne se det hele for meg 😂 Skal prøve oppskriften. Riktig god jul. Hilsen Oddny 💗

  2. Litt av en tannlegehistorie og karamellpuddingkur…:)
    Jeg skal prøve din oppskrift ila. julen, du har tydeligvis laget det mange nok ganger til at jeg stoler på oppskriften…

  3. Tenk å sovne i en tannlegestol, dèt tror jeg kanskje ikke at det er mange som har gjort… 😛 Litt av en opplevelse, både for deg og tannlegen 😉 Hehe…

  4. Det var en veldig morsom tannlegehistorie! Jeg kan også tenke på ting og ta meg i å sitte å le høyt for meg selv i offentligheten 🙂 Jeg har opplevd å sovne på offentlig sted når jeg var nyforelsket – Da ble jeg med min utkårede på all slags filmer, også actionfilmer. Det endte med at jeg sovnet under actionfilmen tross høye smell! Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hele filmen – Der ble jeg avslørt – hehe Karamellpudding er du dreven på – det er ikke jeg, men kanskje jeg våger meg utpå en gang 🙂

    1. Ha ha ha ja da er du nesten like ille som meg. Karamellpudding har jeg laget noen av ja. Og det er i grunnen kjempeenkelt å lage 😍 Så våg deg ut på “enda” en gang 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *