Grillet scampi med sesamfrø.

Categories Alle oppskrifter, Grill mat, Skalldyr

Grillsesongen er i gang, jippi! Sol og varme, da må det grilles.

Til to personer:

400g scampi helst rå, men det går gjerne med ferdig kokte også. Men scampien MÅ være tint!

1 stykke fersk ingefær

1/2dl peanøttolje

1/2dl sesamolje

1/2dl soyasaus (husk at vanlig soyasaus inneholder gluten)

2 ss hvit vineddik

Sesamfrø

Grillpinner

Skrell så scampien og ta ut det svarte i ryggen på den.

Ha all væsken i en skål eller i en brødpose, del og finhakk ingefæren og ha den i posen, og til slutt har man i scampien. Knyt posen godt igjen/dekk skålen, la det stå i kjøleskapet noen timer alt etter hvor god tid man har.  Del en grillpinne i to, og bruk den enden som ikke er delt, å få flis i maten er ikke mye stas. Ha sesamfrø i en skål eller lignede og dypp scampien i frøene. Ha grillen ferdig varm eller bruk en forvarmet steikepanne lett på begge sider, ikke ha de for lenge på varmen for da blir de lett tørre.

Vi hadde også  guacamole klikk her til, og jeg hadde sett for meg søt chilisaus, så det ble begge deler.

Maiskolber hører alltid til, hvem digger ikke  maiskolber med smør?

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Middag #middagstips #Hjemmelaget #matfrabunnen # #glutenfri #Melkefritt

#scampi #sjømat #fisk   #Middag #morsmiddag #middagstips #glutenfri #melkefri

6 kommentarer

6 thoughts on “Grillet scampi med sesamfrø.

  1. Det er en ting jeg lurer på. På mine scampier er det ikke noe i ryggen, det er en svart stripe under så jeg skraper bort den. Er det riktig? Varierer det hvor den tarmen er på de ulike sortene?

  2. Ser og høres nydelig godt ut! Det er lenge siden jeg har brukt sesamfrø i matlagingen, så takk for det tipset! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *