«Elgen og ekornet» Liten novelle av Oven

Categories Blogg

Oven er “on fire” for tiden. Han skriver så tastaturene spretter rundt han, og humoren er på topp. Han er vist blitt politisk engasjert  i voksen alder , og ikke nok med det, så har han et skråblikk på oss som skriver i hytt å pine, og setter komma og stor bokstav der det føles rett, og ikke der det er rett. Om noen skulle føle at dette er å mobbe oss med dysleksi, så kan jeg forsikre deg om at dette er selvironi 😉. Og nå fikk jeg veldig lyst å si,  2på et høyt plan2, men det sa jeg ikke, jeg bare tenkte det!

 

En vakker sommerdag i August, fløy et lite ekorn fra tre til tre og stammen opp og ned, da det plutselig stoppet opp. Her ble det stående en stund å måpe, for oppe i ett av tretoppene, satt der en elg og klamret seg fast. «Hva gjør du her oppe i tretoppen?» spurte ekornet forundret. Men, før elgen fikk svart, så var ekornet på nytt, i full fart nedover trestammen. «Hva gjør du oppe i trærne da»? Spurte, elgen  nysgjerrig. «Jeg, jeg,» svarte ekornet litt berørt..

«Jeg er på flukt i fra skattefuten, for jeg skylder han en del kroner, skjønner du» Jeg skal gifte meg, stammet ekornet og trenger derfor en del penger. Han fortsatte; « Jeg har, som sagt, futen på nakken og trenger noen raske kroner. Jeg ble derfor sittende på et gjerde, utenfor et jorde, å tenke».

 

I mens jeg satt der på gjerdet og funderte på hvor jeg skulle få pengene fra, så kom jeg plutselig til å tenke på, at der måtte da være mange penger å hente i tre kronene. Men, der  satt der bare en elg, med dysleksi, som trodde at han var skogens kongle, forklarte ekornet.

 

Elgen klødde seg bak øret, med den ene hoven, før han spurte ekornet, hvor han kom fra?

Ekornes, svarte ekornet kort, før han grep etter en kongle og satte seg til å spise. «Vel, fortsatte ekornet, imens han fortsatte å tygge konglefrø «Egentlig kommer jeg fra Hjellegjeret, eller gjelds gjerdet, som det også kalles.

 

Imens jeg satt der på gjerdet og funderte over mine finansielle problemer, så kom det en hest forbi.

Hva feiler det deg da» ? spurte hesten.. Ekornet fortalte hesten om knipen han hadde satt  seg selv i, i forbindelse med bryllups forberelsene. Da hesten hørte dette, slo han øynene opp og så forskrekket på ekornet. Der etter, snudde han tvert om og la på sprang. Hva er i veien, ropte ekornet forskrekket. Jeg er nygift og har brukt en masse penger på feiringen og kom plutselig på at jeg er Blakk, svarte øket, før det forsvant nedover jordet. Etter å ha løpt en stund, møtte hesten en mann. Han presenterte seg som skattefuten og spurte om han hadde sett ekornet. Men, løpeturen gjode  at hesten kunne ikke svare, for han hadde blitt horse.

 

Etter at elgen om sider hadde klart å karre seg ned igjen på fast grunn, ble ekornet og elgen gående og prate sammen. «Har du noen søsken? spurte elgen. Ja, svarte ekornet. Jeg har en halvbror og det er han som er opphavet til mine finansielle problemer.. «Hvordan da ?» spurte elgen. «Jo, du skjønner, svarte ekornet, nølende. Broren min er en AP-e og krever mer enn ekorn flest. Krever hva da? lurte elgen. Avgifter og atter avgifter, svarte ekornet og fortsatte.. Noen krever mer mat, imens AP-e, krever mer avgifter på maten og dette er grunnen til mine finansielle problemer. Så, for å klare å dekke de økte utgiftene, så måtte jeg ta opp et lån, for i det hele å kunne betale mat og alt som hører til, for  at det skal bli bryllup, klaget ekornet.

 

Men, hva er en AP-e?  Spurte elgen nysgjerrig. Det er et Arbeiderparti ekorn, eller Avgifts parti ekorn, om du vil, svarte ekornet. Skjønner, svarte elgen. Så det er de som driver å sender meg e-post hele tiden…?

Ja, dersom de er ute etter pengene dine, så er det mest sannsynlig det, svarte ekornet. Men, fortsatte han, da kommer de som oftest som e-faktura.  Akkurat, svarte elgen og nikket.

 

Det oppstod en pause i samtalen, før elgen brøt tausheten. Jeg er også medlem av et forbund, utbrøt han. Hvilket forbund er det da, lurte ekornet på. Jeg er medlem i KPN, svarte elgen stolt.

Hva står KPN for da? Spurte ekornet. Norsk Dysleksi Forbund, svarte elgen. Kunne tenke meg det ja, svarte ekornet, imens de vandret sammen inn i solnedgangen…..

Av Ove Dyrstad

Bilde tilhører Randi Støle

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#dikt #novelle #humor #morsmiddag

10 kommentarer

10 thoughts on “«Elgen og ekornet» Liten novelle av Oven

  1. For et repertoar denne broren din har. Ikke nok med at han skriver fantastiske dikt, han briljerer med noveller også. Mye god fantasi og morsomt skrevet her også 🙂 Herlig! Da må vel det neste bli at han får gitt ut en bok med dette der du er med med dine flotte bidrag :)Lag deg en fin kveld 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *