Nå nærmer det seg 13 desember og det er Lucia, og da må man ha lussekatter både i barnehager og på skoler. Så da min venninne spurte meg etter en god oppskrift så anbefalte jeg henne å bruke den glutenfrie bolleoppskriften som er her på bloggen, å tilsette gurkemeie. Og det fungerte som fjell. Venninnen min som jobber på en skole, lagde den glutenfrie deigen før hun gikk på jobb, så ble de elevene som må ha glutenfritt, pluss noen til med i først pulje for å bake lussekatter. Det ble svært vellykket, og utrolig snilt og omtenksomt  gjort av min venninne å gjøre slikt.

 

 

Jeg fikk denne fantastiske oppskriften av ei på FB, og hun skreiv følgende:

“Deigen er veldig myk, og så elter jeg forsiktig inn mel ved utbaking. Jeg bruker engangshansker når jeg elter og triller ut bollene. Hvis deigen er litt for klissete når jeg skal trille ut bollene så tar jeg litt olivenolje el annen matolje på hanskene. For hvis vi klarer å få rullet ut bollene uten for mye mel så blir de veldig saftige og gode.
Når jeg lager kanelsnurrene så har jeg godt med mel på benken og bare klemmer utover deigen. Lager den ikke så veldig bred sånn at det ikke blir så mange snurrer på den. Jeg bruker en litt stiv slikkepott til å løfte deigen med når jeg skal «rulle» den sammen.
Hvis du må ha melkefritt kan du bruke Semper fin mix istedenfor.
Glutenfri baking er ikke så vanskelig som man kan få inntrykk av mange steder så har bare lyst å dele at man kan kose seg med baking av glutenfritt og😃

1 kg Semper mix (det er to pakker) PS. Veldig viktig, ikke bruk fiberhusk eller jyttemel

50 g sukker

2 poser tørrgjær

1 ts bakepulver

2 ts kardemomme

1 ts gurkemeie eller safran

2 egg

7 del lunket helmelk ellet plantebasert melk

250 g meierismør

Fremgangsmåte:

Ha mesteparten av  melet , sukker, gjær, bakepulver og kardemomme, i en bakeolle eller helst i en kjøkkenmaskin.  Varm melken så den er lunket, og  hell den i bakebollen  litt og litt mens kjøkkenmaskinen går, til  alt sammen til det er en tykk suppe.  Ha i mer mer mel til du har en klissete deig (det går gjerne mer en 1 kg mel )  Tilsett eggene og rør godt.

Del smøret opp i terninger, og ha litt og litt  terninger med smør i deigen, mens maskinen går. La maskinen elte til alt smøret er løst opp og godt blandet i deigen.

Hev deigen på et lunt sted i rundt 45-60 minutter . Er deigen veldig bløt, kan du ha i mer mel, men har du mel på bordet når du skal bake de ut, er det som oftest nok.

Hell deigen på et godt melet bord, og elt deigen slik at konsistensen blir slik at du kan trille boller.  Et tips er å bruke olje og engangshansker for å forme bollene.

Trill ut til pølser, del opp og form til rundt  40 lussekatter, etterhev i 45-60 minutter og pensle med egg. Man kan ta en rosin i hver ende på lussekattene om man ønsker det.

Steikes på 225 grader (ikke varmluft) i 6-7 minutter.

Del gjerne med venner og kjente.  

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#glutenfrielussekatter #Lussekatter #Lagelussekatter #13desember #Lussia #lussiafeiring #Juletradisjon #Barnehage #Skoler

2 kommentarer

2 thoughts on “Glutenfrie lussekatter

  1. Veldig fint å kunne inkludere også de med glutenallergi når man serverer lussekatter! Håper dette innlegget inspirerer flere til å gjøre det samme 🙂 God helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *