Ingebjørg sine nydelige glutenfrie boller

Categories Gutenfri- tillaget, Søte gleder

Se de delikate bollene, ikke rat jeg må lage, og så dele. Alle bildene tilhører Ingebjørg Finnesand

Jeg er med i mange matgrupper, og veldig mange glutenfrie siden jeg ikke kan spise gluten. Der så jeg at Ingebjørg Finnesand, hadde lagt ut en oppskrift som virket gode. Så  den måtte jeg prøve, og dette ble suksess, nydelige boller. Hun har uten tvil et naturtalent, helt fantastisk. Jeg var så frekk at jeg spurte om lov å legge ut oppskrift og bildene hennes, noe hun sa ja til.   Det er veldig rart med , men jeg har forsøkt meg på forskjellige former for boller i det siste, men ingen ble så gode som disse. Før bakte jeg hele tiden og alt ble godt, men nå spiser jeg minimalt bakverk. Alt i dette innlegget er Ingeborg sitt, så en STOR takk til henne for rausheten å ville dele med oss andre.

Dette skreiv Ingebjørg på Fb.

“Deigen er veldig myk, og så elter jeg forsiktig inn mel ved utbaking. Jeg bruker engangshansker når jeg elter og triller ut bollene. Hvis deigen er litt for klissete når jeg skal trille ut bollene så tar jeg litt olivenolje el annen matolje på hanskene. For hvis vi klarer å få rullet ut bollene uten for mye mel så blir de veldig saftige og gode.
Når jeg lager kanelsnurrene så har jeg godt med mel på benken og bare klemmer utover deigen. Lager den ikke så veldig bred sånn at det ikke blir så mange snurrer på den. Jeg bruker en litt stiv slikkepott til å løfte deigen med når jeg skal «rulle» den sammen.
Hvis du må ha melkefritt kan du bruke Semper fin mix istedenfor.
Glutenfri baking er ikke så vanskelig som man kan få inntrykk av mange steder så har bare lyst å dele at man kan kose seg med baking av glutenfritt og 😃

 

1 kg Semper mix PS. Veldig viktig, ikke bruk fiberhusk eller jyttemel

50 g sukker

2 poser tørrgjær

1 ts bakepulver

2 ts kardemomme

2 egg

7 del lunet helmelk ellet plantebasert melk

250 g meierismør

Ha en pakke semper mix en bake og ha i sukker, gjær, bakepulver og kardemomme, ha i den lunkede melken og rør alt sammen til det er en tykk suppe.Tilsett eggene og rør godt.

Ha i mer mer mel til du har en klissete deig (det går gjerne mer en 1 kg mel )

Elt godt i en miksmaster, og ha terninger med smør i deigen, mens maskinen går. La maskinen elte til alt smøret er løst opp og godt blandet i deigen.

Hev deigen på et lunt sted i rundt 45-60 minutter .

Hell deigen på et godt melet bord, og elt deigen slik at konsistensen blir slik at du kan trille boller.  Et tips er å bruke olje og engangshansker for å forme bollene.

Trill ut til ca. 40 boller, etterhev i 45-60 minutter og pensle med egg

Steikes på 225 grader (ikke varmluft) i 6-7 minutter.

Ferdig hevet boller med egg.

Å herlighet de er jo som vanlige boller.

Til kanelboller eller skillingsboller som jeg kaller det

 

 

 

Ferdige skillingsboller, det må jeg lage snart. Det har jeg ikke spist på minst 10 år.

Her har hun på vaniljekrem og kanel. Det har jeg aldri forsøkt, så det må jeg også gjøre.

 

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#Glutefrieboller #glutenfrieskillingsboller #glutenfrievaniljeboller #supergod #Fastelavsneboller #glutenfriefastelavsneboller #Morsmiddag #hjemmelahget #matfrabunnen

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Ingebjørg sine nydelige glutenfrie boller

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *