Last Updated:

Gammel oppskrift på Tropisk aroma

Categories Alle oppskrifter, søtegleder

Hvorfor dette navnet er jeg veldig usikker på, den er veldig god på smak,  saftig og luftig, og kjapp å enkel å få til. Jeg tatt utgangspunkt i en gammel oppskrift vi brukte da jeg var kokkelærling, og det er nå noen uker siden 😉. Theodor var så grei at han sa at kaken var så god og så fint pyntet at de så ut som fra en fin butikk, det er jo utrolig herlig.

 

 

125 g smør

250 g sukker

300 g glutenfritt mel, tåler du hvetemel så stod det 275 g hvetemel

1/2 ts muskat

1 ts kanel

3 ss kakao

3 ts bakepulver

3 egg

1/2 d kaffe

2 dl melk eller som jeg brukte plantebasert melk

Pisk smør og sukker hvitt, det er en fordel å ha smøret ute på benken en god stund før man begynner på kaken, da blir det lettere å få pisket den. Mål opp mel, bakepulver, kakao kanel og muskat, mål opp melk/planemelk og kaffe, bland vekselsvis inn mel og væsken og så til slutt eggene. Smør en 24 form og hell deigen i, forvarm ovnen til 180 grader i min ovn. Sett kaken nede i ovnen og steik den i rundt en time. Du kan sjekke om kaken er ferdig med å stikke en trepinne/grillpinne eller lignede midt i kaken når det har gått en time.

Avkjøl kaken på rist, del den  to og fyll krem i den, og pynt den med sjokoladekremen.

Oppskrift på sjokoladekrem:

375 g smør

1 pakke melis

1 ts ekte vanilje eller vaniljepulver

2 ss kakao

Ca. 2 ss kaffe

Del smøret opp i terninger, ha i melis, kakao, vanilje og kaffe, rør litt forsiktig til det har blandet seg litt så ikke melisen fyker ut over hele kjøkkenet. Når alt er blandet setter du mikseren på full guff, stans av og til for å bruke slikkepotten til å få alt like godt pisket.

 

 

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Tropiskaroma #Kake #gammeltradisjonsrikkakeoppskrift #tradisjonsrik #kake #Tradisjonell #hjemmelaget #matfrabunnen #mostmiddag #søtegleder

11 kommentarer

11 thoughts on “Gammel oppskrift på Tropisk aroma

  1. Hei, navnet kommer fra krydderet som tilsettes kaken. Tropiske krydder. Er det mulig å lage denne kaken fri for egg? Har du prøvd det? Jeg vet ikke hva jeg bør erstatte egg med i dette tilfelle. Linfrø og vann, tror du det vol gå?

  2. Tropisk aroma har vært festkake i flere generasjoner i min familie. Den stekes i 2 former, hvor 1/3 av røra er tilsatt kakao. Den lyse bunnen deles i to. Da blir lagene lys-mørk-lys med sjokoladefyll mellom lagene og oppå/rundt kaken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *