Last Updated:

Fiskegrateng med røykt blåkveite

Categories Fiskeretter, I ovnen

Da jeg var på hyttetur på Osterøy med 4 barndomsvenninner snakket vi som vanlig om alt mellom himmel og jord. Og Åse er veldig flink å lage mat, og hun sa at hun lagde fiskegrateng med røykt blåkveite. Det hørtes så godt ut at det var verd å bruke restene jeg hadde i fryseren på. Fiskegratengen fikk en mye fyldigere smak en den vanlige, så liker du røykt blåkveite, så er dette en fantastisk ide. Jeg var nede i hagen å grov opp resten av potetene, så det ble nypoteter og raspet gulrot til.

Vi ble bare 4 til sammen for Gro fikk ikke anledning til å bli med dessverre. May Elin fremst, så er det Åse(som kom på denne supre middagsretten) og Norunn lengst borte.

Til 2 personer:

PS: ønsker man makaroni(glutenfri for min del) i kan du det, da koker du rundt 100 g makaroni, heller av vannet og har den i sausen. Denne gangen valgte jeg å kjøre uten makaroni.

Ca. 300 g rensket røykt blåkveite

3 dl melk/laktosefri eller plantebasertmelk

1/2 dl glutenfritt mel for min del, tåler du hvetemel kan du selvsagt  bruke det rundt 2 ss

En god klatt smør (tåler du ikke melkeprodukter, da kan du bruke melkefri margarin)

2 egg

Salt

Pepper

Grillmel (glutenfritt for min del)  HER kan du se hvordan du lett lager grillmel/peneringsmel selv

Har du ikke rester av røykt blåkveite, så må den trekkes før man renser den og har den i sausen.

Sausen lager jeg enkelt og greit, jeg har melk, mel og smør i en panne, og rører til sausen tykner. Så smaker jeg den til med salt og pepper, la den kjølne litt ned før man rører i eggene. Ha fisken i, og hell alt i en ildfast form.

Sett nederst i forvarmet ovn til 200 grader, steik i rundt 40 minutter.  Når fiskegratengen har stått halve tiden så tok jeg på grillmelet, da blir det ikke så brent.

Server gjerne tradisjonelt med kokte poteter og raspede gulrot.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#fiskegrateng #fiskegratengmedrøyktblåkveite #røyktblåkveite  #morsmiddag #Tradisjonsmat #Middag #middagstips #Godt #sunt #enkelt #fiskemiddag #fredag #glutenfritt #melkefritt #Allergi #matfrabunnen #hjemmelaget

8 kommentarer

8 thoughts on “Fiskegrateng med røykt blåkveite

    1. Fiskegrateng er en av det tingene jeg ikke lager så ofte, men fikk veldig lyst på det med røykt blåkveite. Og det var bare så utrolig godt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *