Fermenteringskurs

Categories Blogg, Grønnsaker

Endelig kom jeg meg på kurs i fermentering igjen, det har jeg tenkt på veldig lenge. For noen år siden var jeg på et kirs i fermentering, men jeg fikk liksom ikke helt tak på det. Men interessen,  forståelsen  og ikke minst nytten av det har økt så nå var jeg moden for å ta det på nytt.

Jeg dro faktisk til Radøy for å ta kurset, og der var det ei som har et firma som heter Matmagi, som holdt kurset, og det viste seg at hun faktisk bodde i nabolaget mitt. Hun har også yogatimer man kan gå på. Det er litt morsomt hvordan man kan fermentere mat, og dermed bevare den, og i tillegg hjelpe helsen vår. For fermentert mat hjelper på tarmfloraen som har vist seg gang på gang har mye større betydning på helsen en man har trodd. Dette hørte jeg om for over 30 år siden, og har interessert meg siden, , og jeg har derfor lagt om hele min matstil/livstil. Hadde jeg ikke gjort dette, så hadde nok ikke jeg levd enda. Interessen min våknet da min eldste datter fikk så mye eksem, og det viste seg at melken var en av de tingene hun reagerte veldig på. Siden den gang har jeg unngått så mye e-stoffer, kunstige stoffer og ferdigmat/prosessert mat jeg bare har kunnet. Og derav også bedriften (det sunne hjørnet)jeg startet den gangen, og denne bloggen der min intensjon er å vise hvor enkelt man kan lage god og sunn mat uten å måtte   bruke hele dagen på det. Selvfølgelig er dette gjerne fullstendig uaktuelt for enkelte som må gjøre det som de alltid har gjort, og det er helt fint. Men det jeg vil er å vise alle de som gjerne ikke alltid har laget mat, eller av en eller annen grunn har dårlig erfaring med matlaging at det faktisk er gøy og lett å lage sin egen mat. Jeg har alltid laget restemat, men det er først de siste årene jeg har begynt å blogge om det, jeg var flau av å vise at jeg spiste opp maten. Men nå er jeg superstolt av det, og viser dere det meste merkelige jeg holder på med.

 

Dette kurset anbefaler jeg dere å ta, Johanna Dyngeland som har det, brenner like mye for dette som jeg. Derfor er kurset, fullt av positiv energi, og man “forstår, forstår” tingene etter på. Alle kan gjerne ikke dra til Bergen for å ta kurset, men ta kontakt med Johanna Dyngeland “matmagi”,så vet man aldri hva godt som kommer ut av de!

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#middag #Morsmiddag #spisoppmaten #ikkekastmat #hjemmelaget #matfrabunnen #glutenfritt #melkefritt #fermentering #surkål #ketchup #eplesidereddik #Tarmflora #forbedrhelsenmed fermentertmat #matmagi #øktarmfloraenmedmat

5 kommentarer

5 thoughts on “Fermenteringskurs

  1. Før i tiden visste vi så utrolig mye mer om hvordan vi tok vare på maten, all maten. De fleste hadde riktignok ikke noe annet valg siden de ikke hadde kjøleskap. Men det er likevel SÅ mye vi kan og burde lære, om både fermentering og det å spise opp ALL maten vår. 🙂 Så flott at du fokuserer på dette.

    1. Helt enig, mye har jeg heldigvis lært, men mye kan jeg ikke. Men det er jo det som er fantastisk, at man kan lære noe nytt og bra. Da jeg vokste opp hadde vi ikke kjøleskap, jeg var vel rundt 10 år før vi fikk det 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *