Last Updated:

Gresskar, rødbeter og rosenkål med chilisaus og posjerte egg

Categories Eggeretter, Grønnsaker, I ovnen

Det er gresskartid og da er det lurt å finner måter å bruke de på, og dette ble knallgodt, og veldig enkelt. Jaja utenom å posjere eggene, det var i grunnen ikke vanskelig, men du kan ikke glemme de noen minutter slik jeg gjorde 😂. Jeg fikk en venneforsespørrsel  på fb, og nysgjerrigheten min tok overtaket som vanlig, så da ble et av eggene hardkokt, men pytt. 

Til 2 personer:

1 rødbet

4 sneier med gresskar eller mer

8 rosenkål, her kan man kutte ut, ha mer eller mindre, det gjelder alle grønnsakene.

3 tomater

1 ss Sriracha saus eller annen chilisaus

2 ss eplesidereddik

Smak til med flytende honning, jeg brukte omtrent 2 ss

2 ss olje

Rens og del grønnsakene og ha de i en ildfast form, bland sammen olje, chilisaus og honning å hell det over grønnsakene, bland det godt rundt. Sett formen midt i ovnen på 200 grader til grønnsakene er ferdig rundt 30 minutter avhengig av hvor store biter grønnsakene er skjært opp i. Det ble masse smak, men ikke så himla sterkt heller siden chiliblandingen hadde trekkt inn i grønnsakene.

—-

4-6 egg

Panne med kokende vann

1 ss eddik

1/2 ts salt

Kok opp vann, ha i eddik og salt, og rør litt så salte løsner seg opp. Ha egget i en skål, og hel det kjapt i pannen, la egget ligger rundt 4-5 minutter. Man kan ta i flere egget er stivnet litt. Ikke la eggene ligge for lenge slik jeg gjorde, da er litt av stasen borte. Man kan bare steike egg også, jeg fikk så lyst å gjøre det igjen, er evig mange år siden sist jeg posjerte egg.

Man kan ha fisk, kjøtt, pølse, fetaost eller andre ting på om man ønsker det på.

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#gresskar #rødbeter #rosenkål #chilisaus #I ovnen #posjerteegg #vegetar #Diggmat  #middag #Morsmiddag #spisoppmaten #ikkekastmat #hjemmelaget #matfrabunnen #glutenfritt #melkefritt

2 kommentarer

2 thoughts on “Gresskar, rødbeter og rosenkål med chilisaus og posjerte egg

  1. Tusen takk for oppskrift, jeg har ikke vært vant med å bruke gresskar i matlaging, men dette virket både enkelt og overkommelig og ikke minst veeeldig sunt! Jeg slenger på litt fetaost også…:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *