Enkel sellerisuppe (lavkarbo vennlig)

Categories Supper

Da var jeg hjemme fra flotte Trøndelag, med de mer en koselige og herlige menneskene. Jeg bare elsker å være der, og koser meg glugg i hel av den klingende Trønderske dialekten. Jeg har bod hos min veldig gode venninne Pia og mannen Jomar, de bor naturskjønt til(men litt mye snø til min smak he he). Men nå er det tilbake til virkeligheten og katten min Jenny Dyp som har savnet meg veldig, så i dag blir det veldig lettvint men god middag.

Denne suppen kan man lage om man går på lavkarbo, ikke at jeg har satt meg veldig inn i akkurat den verden.  Men jeg elsker sellei og suppe er enkelt og veldig god middag så da er det to fluer i et smekk.

4 personer:

600 g sellerirot (eller evnetuelt 300g selleri og 300 g poteter om man ønsker en mindre sellei smak på suppen)

8 dl vann eller man kan bytte ut litt av vannet med melk eller fløte

2 grønnsakterninger (sjekk at den er glutefri om du som meg treger glutefritt)

1 god klatt smør

1 løk

Salt

Pepper

Gressløk eller andre friske urter om man har (det setter jo en liten farge på suppen)

Rens og finhakk løken og surr den i pannen med smør, ha i vann/fløte/melk, buljong og renset og delt selleri/poteter. La den koke i rundt 15-20 minutter alt etter som hvor store bitene er. Bruk stavmikser å jevne suppen med. Ønsker man å ha i melk eller fløte har man i det og til slutt findelt gressløk.

 

Jeg hadde nylagett glutefritt knekkebrød til 🙂

2 kommentarer

2 thoughts on “Enkel sellerisuppe (lavkarbo vennlig)

    1. De knekkebrødene blir jeg ikke lei, de er fantastisk gode. Og man kan jo variere på hvilke frø man har i. Sellerirot smaker veldig godt uansett form tror jeg da

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *