Last Updated:

Havregrynsgrøt

Categories Diverse retter

Når man ikke har en flis med brødmat eller knekkebrød i hus må man finne på noe annet til frokost. Nå skal jeg ikke skryte på meg at havregrynsgrøt er det jeg spiser mest av, men innimellom gjør jeg det. Viste du forresten at man kan bruke havregryn til å dempe øreverk med? Da jeg var liten hadde jeg ørebetennelse og øreverk konstant, det kom nok av at jeg ikke tålte melk og gluten, men ingen visste jo det da. Min mor kokte havregryn i vann, så det ble en tykk grøt, hadde det i flere kjøkkenhåndklær og la det på øret. Det hjelp veldig på smerten slik jeg kan huske det.
En liten porsjon, men rikelig for meg til frokost.
2 1/2 dl havregryn
1 1/2dl soyamelk/Laktosefri/melk/fløte//vann//rismelk (jeg brukte soyamelk siden jeg ikke har melk eller fløte i hus, men bruk det du ønsker)
1/2 dl vann
1 klype salt
1 klatt smør
Sukker eller honning om du ønsker det
rosiner
Kanel
Ha havregryn og væsken i en panne og kok opp, ha i salt og eventuelt sukker og litt smør. Glutenfrie havregryn må koke lenger enn de lettkokte vanlige de kan man nesten bare koke opp så er de ferdige. Glutenfri havregryn må koke mellom 5-10 minutter.
Ha på eventuelt sukker, kanel og rosiner, har man bær kan man bruke det. Viste du at kanel hjelper blodsukkeret å være stabilt, derfor er det veldig bra å ha kanel i maten.

Havregryn #glutefri #melkefri #sunt #godt #frokost #lunsj #Morsmiddag #matblogg

3 kommentarer

3 thoughts on “Havregrynsgrøt

  1. Mmmm jeg er veldig glad i havregrynsgrøt 🙂

    Men jeg spiser mest havregryn med litt sukker på og rosiner med melk over, nesten hver dag til frukost 🙂 jeg elsker den frukosten.
    Varianten med skiver og egg og slikt kommer når jeg har besøk 😀

  2. Spiser havregrynsgrøt nesten daglig men gidder ikke koke den.🤪 Lar den stå å trekke litt i havredrikk og har på kanel og litt honning.

    1. Det var lurt, men havredrikke er vel ikke glutenfri så da kan ikke jeg bruke den. Dessuten er glutefrie havregryn nesten som store vanlige havregryn som tar mye lenger tid å svelle eller koke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *