Blomkålsuppe på 1,2,3

Categories Alle oppskrifter, Grønnsaker, Supper

I går skulle Hanne Lise og jeg på stolpejakt på Fanafjellet HER og vi måtte ha noe å spise før vi trasket av gårde. Hanne Lise ønsket seg blomkålsuppe eller spinatsuppe, og siden jeg hadde gått å hatt lyst på blomkålsuppe noen dager så ble det middagen.

Siden vi måtte ha litt ekstra protein i suppen hadde jeg bacon og brød til denne gangen.

 

 

Til 4 personer

5 dl vann

2 grønnsaks- eller kylling buljongterninger (Kan inneholde gluten så sjekk om du ikke tåler gluten)

1 god klatt smør (melkefritt om du ikke kan bruke melkeprodukter)

1  blomkålhode

4 dl vann

2 med fløte/plantebasertfløte eller man kan bruke 5 dl melk/plantebasertmelk (velg det som du føler passer deg best)

3 ss maizena

Pepper og eventuelt litt salt.

 

Sett halvparten av vannet på kok sammen med buljongen og smør.  I mellomtiden vask, rens og  skjær  blomkålet opp i tynne skiver, findel den gjerne litt og ha den opp i pannen og la det hele få koke i rundt 5 minutter.

Bland maizena med resten av væsken og hell de i pannen, og gi det et oppkok under omrøring. Smak til med salt og pepper. Er den for tynn tar du mer maizena i, er den for tykk, tar du mer væske i.

Når den har kokt opp smaker man til med salt og pepper.  Jeg hadde steikt bacon og brød til denne gangen.

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#suppe #blomkål  #Rask #lett  #sunn #god #glutenfri #vegetar #matfrabunnen #10minutter #middagstips #glutenfri #laktosefri #mors #middag #morsmiddag #blomkålsuppe #hjemmelaget 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *