I går var det Lunch med min venninne Laila, og det er alltid bare knall kjekt. De er utrolig deilig å være sosial igjen, da betyr det at overskuddet begynner å komme igjen, det er bare ubeskrivelig godt. Laila elsker blåskjellsuppe like mye som meg, og med strålende sol og varme var det perfekt mat.

Til 2 personer:

1 kg blåskjell

Smør

1 kinahvitløk eller 3 fedd

1 stor løk og du må gjerne bytte den ut med sjalottløk om du har  Ca. 4-6 stykker

1/2 purreløk

1 beger fløte, bruk laktoseredusert fløte (les om skadelig stoff i laktosefri fløte) om du trenger det, eller plantebasert fløte

2 dl hvitvin (helst litt tørr), når man koker suppen forsvinner alkoholen.

1/2-1  lime eller litt sitron. Jeg brukte saften av 1 lime

Ca. 1/2 ts chilipulver eller man kan bruke vanlig chili, jeg brukte en 1/2 fersk chili

Pepper

Salt

Skrubb bort alt fra skjellene som man får av, er det noen skjell som er åpen ville jeg ha kastet de, de kan være dårlig.

Rens og del all løken opp i biter, de trenger ikke være så små biter, vil du bruke fersk chili deler du den også, og surr alt i en stor panne med smør. Så har man i salt, krydder, fløte og vin, og lar det koke opp. Ha så i blåskjellene og la det få koke opp på nytt, suppen skal kun putre lett. Når alle skjellene er åpnet er suppen ferdig. Men smak gjerne på den om den trenger mer salt eller krydder.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#blåskjell #blåskjellsuppe #Sommermat #Hjemmlaget #matfrabunnen #Middagstips #suppe #skalldyr #sjømat #laktosefritt #melkefritt #glutenfritt #Eggefritt #Middag #lunsj #lunch #Festmat #Morsmiddag

8 kommentarer

8 thoughts on “Blåskjellsuppe

  1. Ser kjempegodt ut 😊 Jeg vet at jeg går glipp av mye god fiskemat når jeg er allergisk som jeg er. Uansett fiskemat inkludert kreps, krabbe, hummer og skjell blir jeg dårlig med hodepine og kvalme. Min far var akkurat likedan.

    Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril

    1. Uff da synes jeg oppriktig synd på deg, for dette er fantastisk mat. Jeg tåler ikke krabbe, men de er jo bare en ting. Du får nye masse annen nydelig god mat. Ha en fantastisk fin helg 💖🌞

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *