Biff av hjort med soppsaus

Categories Hjort

I går kom Hanne Lise på besøk, og det var utrolig kjekt, det er rett og slett lenge siden jeg har vært sosial. Da må man ha god mat, og siden jeg kjøpte en hjortekalv i høst var det en gylden anledning å spise hjortebiff. Hun hadde med seg min yndlingsvin, en ekte Baron De Ley, og den passer perfekt til hjort.

Jeg trenger vel ikke å si at dette ble et magisk måltid.

Hvor mye biff man beregner er litt etter hvem som skal spise , men et sted mellom 150- 200 gram kjøtt alt etter hvor storspist man er.

Det er litt lurt å ha kjøtte ute på benken rundt 30 minutter før man begynner å steike det, dette for at pannen ikke skal bli så kald så kjøtte blir kokt i stede for steikt.

Kalv er usedvanlig mørt kjøtt, så det trenger nesten ikke være nede på pannen. Jeg bruker alltid lang tid på å steike biff, dette for den da forblir saftig.

Det som jeg synets er best å gjøre er å steike biffen på hard varme på begge sider, og så skru av platen, og lar den hvile til man skal spise. Er biffen i tykke stykker må man gjerne gjenta denne prosessen enda en gang(la hvile minst 20 minutter mellom hver gang man steiker den).

Biffen blir helt perfekt, og det er bare å ha salt å pepper på den.

Soppsaus finner du oppskriften på HER

Jeg hadde ovnsbakte beter og gulerøtter, og brokkoli laget i en skål med varmt vann HER

 

#Biff #hjort #kalv #Sopp #saus #selskap #fest #rotgrønnsaker #beter #morsmiddag #middagstips #hvordan #steike #biff #Middag #melkefri #glutenfri

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *