Det er mange ting vi ikke tenker over at vi gjør, og en av de er gjerne de små med soyasaus man får når man kjøper sushi. Mange av oss tenker, at det er så lite, det har ingen betydning å ta vare på. Dette er ikke jeg enig i, jeg mener at vi bør bruke hver minste smule av all mat og drikke. Mange av oss er nok bortskjemt her i Norge dessverre.

Jeg elsker sushi, og en av mine døtre har jobber på en sushirestaurant, og spandere av og til på sin mor. Jeg tømmer alltid det jeg trenger i en liten skål, og resten står igjen i begeret . Man må aldri dyppe mat direkte i den soyasausen man har til overs, da er den forurenset og kan ikke lagres.  Siden jeg må ha glutenfri soyasaus og den er dyrere en vanlig soyasaus da er  det er ekstra viktig i en slunken lommebok :-D, men også for de at jeg hater å kaste mat og ting som er fult brukbar. Soyasausen har lang holdbarhet, og kan stå i månedsvis.

Når jeg trenger en skje eller to soyasaus bruker jeg av disse bergerne

. Det er alt fra supper, sauser, marinader osv. som smakstilsetning. Soyasaus bruker man gjerne også ofte på ris til middagen eller bare som smakstilsetning.

Jeg kjøper gjerne frosne kyllingvinger/klubber og disse legger jeg i marinade med soyasaus og andre ingredienser  man har og ønsker å bruke. Den ingefæren som ligger sammen med sushien er jeg litt mer skeptisk til å bruke siden den har lagt sammen med både ris og fisk, men bruker man den samme dag(den må selvsagt ha stått kaldt) eller dagen etter burde det ikke være et problem.

Mariner kyllingen så lenge man ønsker, men jeg tar de gjerne ut kvelden før, for jo lenger de får ligge i marinade til mer god smak blir det.

Soyasaus kan også brukes i sauser, supper, gryter som smakstilsetning.

Og som ikke dette er nok, så vasker jeg de små begrene og bruker de når jeg skal ha med meg litt dressing til salat, ketchup, salt, pepper, piller osv 😀 Genialt rett og slett.

Her har jeg satt en vårløk i vann, her kan du lese hvordan man gjør det. 

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#rester #soyasaus #glutenfri #sushi #Kyllingklubber #kyllingvinger #marinade #Påreise #på #reise

2 kommentarer

2 thoughts on “Rester av soyasaus etter sushi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *