Last Updated:

Plant roten av vårløken å få nye

Categories På sparebluss, Planter, Små tips i hverdagen

Det er rett og slett veldig gøy med vårløk, for om man bare setter de i vann på et lyst sted så vil de mest sannsynlig vokse, og man kan bruke egendyrket vårløk. I forfjor overvintret vårløken ute, men inn i et lite minidrivhus, jeg hadde så mye vårløk at jeg hadde i fryseren hele vinteren og fremt til den begynte å vokse igjen. Men det som tok knekken på de var at det regnet noe så inn hampen her i fjord sommer, så de råtnet.  Jeg har ikke rotet meg til å sette de i vann igjen før nå, og bare etter noen dager i vann har de begynt å vokse. Så nå fikk de jord og får stå sammen med potteplantene til jeg kan sette de ut til våren en gang. Det hender at noen eller alle vårløkene ikke begynner å vokse, men det tror jeg bare har skjedd et par ganger. Så får du det ikke til så prøv igjen. Jeg har aldri fått til purreløk, og jeg aner ikke hvorfor. Noen som har fått til purreløk?

 

 

 

 

#dyrk #selv #vårløk #vinduskarm #spar #penger #Middag #middagstips #Terrasse #bonde #diy

3 kommentarer

3 thoughts on “Plant roten av vårløken å få nye

  1. Takk for tips! Jeg har begynt å tenke på hva jeg skal prøve få til å vokse i drivhuset/hagestuen min som jeg har bestilt i hagen og som forhåpentligvis begynner ta form om en måneds tid…

    1. Tjusa deg , da er jeg misunnelig :-). Da har du uante muligheter. Tomater vil nok trives, men husk at de kan bli uendelig store. Det kan muligens være lurt å kjøpe et par fra gartneri det første året så man får erfaring. Salater, reddiker er super enkelt å få til. Squash får jeg alltid lus på så det har jeg gitt opp. Alle slags urter er lett å få til. Mynte må du kun plante i kasser/pote eller lignede, for det sprer seg noe helt vanvittig. Jeg har urter i potter, og jeg klipper ned og rett i poser, har de i fryseren så jeg har hele året. Gressløk er veldig lett å ha, den kommer igjen år etter år, den tåler også å stå ute. Dill sprer seg veldig så den er som mynten. Nå skal ikke jeg lakke meg ekspert, for det er jeg ikke. men litt erfaring har jeg skaffet meg de siste årene. Du kan se litt av det jeg har dyrket på terrassen i innlegget “FÅR MAN HEALING AV DET SOM SPIRER OG GROR?”. Jeg hører med stor glede fra deg hvordan det går. Masse lykke til <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *