Steikt ørret med grønnsaksris

Categories Fiskeretter

Variasjon er vel stikkordet, jeg spiser ikke mye ris av mange grunner og en av de er at den ikke smaker noe. Derfor har jeg begynt å tilsette risen alt mulig, og da blir det plutselig noe helt annet. 

I dag blir det til en porsjon:

1 porsjon ris

Bruk de grønsakene og krydderet du har, men her kommer det jeg brukte.

1/2 gulerot i små terninger

2 buketter blomkål

1 stykke gul paprika

3 vårløk

5-6 sukkererter 

salt

pepper

1/2 ts gurkemeie

1 knivspiss cayanepepper

Ca. 1/2 ts spisskummen  selvfølgelig 😀

Skyll risen og kok den etter pakkens bruksanvisning. Når det begynner å bli rundt 10 minutter igjen av koketiden har man i renset og delt gulerot, blomkål, vårløk og paprika, sukkerertene ventet jeg litt med så de ikke skulle bli i hel kokt. Når vannet er kokt inn og risen er ferdig kokt har man i krydder, salt og sukkererter og smaker til til du finner din smak. 

Jeg hadde hjemmelaget aioli til, og det synes jeg passer til det meste 😀 HER finner du oppskriften om du ønsker å ha det til. Man kan selvsakt også bare ha rømme til .Fisken steikte jeg som vanlig i pannen til den var ferdig, og hadde litt salt og lime på.

                                   

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Steikt ørret med grønnsaksris

  1. frodith: Takk. Vet du at gurkemeie har en medisinsk effekt på mange sykdommer som feks. leddgikt og andre revmatiske plager. Bruker en god del av den, fersk er best, men vanskelig å få tak i

  2. Siv Svanem: Takk 😀 Jeg elsker mat som er godt krydret og med masse smak, og så spiser vi med øynene også, så fargen har stor betydning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *