Salting av kjøtt

Categories Kjøttretter

I går skulle jeg ha besøk og skulle servere raspeballer. Men jeg fikk ikke tak i salt fårekjøtt, og da var ikke alternativene mange, og jeg måtte forsøke noe jeg ikke kan huske at jeg har gjort før, nemlig salte kjøtt. Det som er litt morsomt er at min mor som er blitt senil husket hvordan man saltet kjøtt <3.

Og overraskende nok ble det bedre en salt fårekjøtt fra butikken. Det var ingen hokus pokus å få det til. 

Jeg tok 1 dl salt til 1 kg kjøtt.Jeg kjøpte fersk lammekjøtt i skiver, og det var noen solide stykker.   Skal man salte hele stykker som lammelår, bør det få stå flere dager. Dette strødde jeg godt på kjøttet, og la kjøtte opp på hverandre i en skål, hadde plastikk på, og lot det stå i kjøleskapet i et døgn. Da jeg skulle sette det på kok, skylte jeg av saltet og kokte det som normalt. 

Kjøttet ble aldeles nydelig og alle gjestene var strålende fornøyd. Dette kommer jeg til å gjøre flere ganger!

Jeg tenkte ikke på å ta bilde i går så dere får nøye dere med et bilde fra tidligere raspeballer 🙂  HER finner du oppskriften på glutenfrie rasper

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Salting av kjøtt

  1. Potetklubb som jeg kaller det er kjempegodt, vi pleier som regel å ha lettsaltet flesk inni..og duppe i sukker..nam :)) Bra du fikk god saltsmak på kjøttet selv :)) Fin dag videre til deg :))

  2. Så spennende. Kjært barn har mange navn, her nede på Sørlandet sier vi Kompe, men vi har kjøttet inni kompa og ikke ved siden av. Vi har sukker og smør som tilbehør hehe Jeg har heller ikke saltet kjøtt før, men har lyst prøve. Prøvde på å salte Lange engang, men den ble alldeles rammsalt 🙂 Men øvelse gjør mester 🙂

  3. annebe: Kjært barn har mange navn. Da vi var små og min mor lagde rasper, så hadde hun også flesk i, men her i Bergen er ikke det så vanlig. Du må bare prøve å salte kjøtt selv en gang, du kommer til å bli positiv overasket. Ønsker deg også en fantastisk søndag. :-)))

  4. frodith: Å for en ære at du kommer inn på bloggen når du er så opptatt, nå ble jeg glad. Men ta deg tid å bare kose deg med de du er med, bloggen er her når du kommer tilbake, men det gjør ikke øyeblikket <3

  5. nettasverden: Det er nokså fascinerende hvor forskjellig vi lager matretter i et og samme land, men det er faktisk utrolig mye annet som også er stor kulturell forskjell i dette lille landet 🙂 . Fisk å kjøtt er svært forskjellige å salte, fisk har en løs struktur i kjøttet mens kjøtt har en tettere struktur i kjøttet og trenger mer og lenger salting. Men jeg anbefaler virkelig å forsøke å salte kjøtt, det var en aha opplevelse for min del.

  6. Ja jeg skal prøve meg på å salte begge deler tenker jeg. Med fisken fikk jeg beskjed om å legge den i mye salt 24 timer.. Jeg misforstod nok “mye” hehe men øvelse gjør mester 🙂 ha en fin kveld

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *