Last Updated:

Raspeball (glutenfrie)

Categories Gutenfri- tillaget

Oppskrift på vanlige raspe finner du her. Jeg koker to panner med raspeballer, jeg begynner alltid med de glutenfrie. Har de for seg selv i en egen panne sammen med en passe porsjon med kjøtt. Så har jeg lokket godt på pannen, før jeg begynner med de vanlige raspene.

                Man kan bruke røykt svinekam, eller som jeg liker best, det er salt lammekjøtt. Jeg har forstått at de ikke er så vanlig med salt fårekjøtt alle steder, men her kan du se hvordan man lett salter  kjøtt selv HER

4 personer

Begynn med å koke kjøttet det mest vanlige er å bruke salt fårekjøtt eller salte svineknoker til rasper/komle. Når kjøttet koker bruker jeg en liten sil å skumme av kraften.

 

Skrell potet 6-8 (1 ½-2 potet pr person avhengi av størrelsen på potetene)

Ca. 5dl glutenfritt mel (jeg brukte jyttemel og litt Toro lyst. Velg helst et grovt mel, jyttemel er perfekt til rasper/komle.

1  ts salt

Det letteste er å bruke en foodprosessor, men en kan også raspe potetene på den fineste siden av en rasp, men nå tar jeg utgangspunkt i å bruke foodprosessor. Da tar man en og en potet i maskinen til alle potetene er helt most (for all orden skyld, det skal være rå poteter). Ha i salt og mesteparten av melet (la litt være igjen i tilfelle en ikke trenger så mye, vanninnholdet i potetene varierer en god del). Deigen skal ikke være hard, men fast nok til at den ikke løser seg når man slipper den i kokende vann. Da bruker jeg å forme en raspeball i hånden og ha den opp i det kokende kraften (bruk en så stor panne at du kan koke både kjøtt og raspeballer sammen, det gir en veldi god smak). Så må de ligge å kose seg i minst 1 1/2 time.

 

 

Kålrabien trenger lang tid for å bli ferdig kokt, så den bruker jeg å sette til koking når det er ca 1 time igjen.

Kålrabistappe

1 stor kålrabi

100 g smør eller mer (jeg bruker aldri annet enn setersmør eller olje i mat, fuskesmør er fullt av e-stoffer og tull som overhode ikke er naturlig eller sunt for oss)

2 krm salt

1 krm pepper

Jeg skreller og deler kålrabi i biter (da blir den fortere ferdigkokt). Ha den i en panne med vann som akkurat dekker kålroten. Den trenger mellom 45-60 minutters koking før den er helt myk. Når den er kokt, heller en av vannet, har i smøret og bruker en stauke/stavmikser/mikser for å lage mos. Så smaker en til med salt og pepper.

 

 

Steik baconet og legg pølsen(pølser kan inneholde gluten og melkepulver) til varming sammen med raspeballene eller i en egen panne. Middagen er servert.

10 kommentarer

10 thoughts on “Raspeball (glutenfrie)

  1. Prøvde denne oppskrifta i dag, med stort hell!
    Eg hadde nok større poteter enn forfattaren her, for eg brukte heile posen med Jytte, og litt Toro, for å få fin konsistens.
    Mengde salt finn eg ikkje noko om her. så det kutta eg ut.
    Serverte ilag med tradisjonelt tilbehør, og det var ingen smaksforskjel ift “vanlege” raspeballar.
    Så eg vil sei at denne måten å gjere det på, er “bankers”!😀

    1. Tusen takk for fantastisk tilbakemelding. Matlaging er nok som du skriv at man kan ikke alltid følle en oppskrift slavisk. For alt varierer, selv melet gjør det, det kan variere hvor mye fuktighet det er i osv. Og en spiseskje er ikke en størrelse heller. Hvor mye salt man bruker er også veldig personlig, jeg kan nok nesten ta livet av andre med min saltmengde, og andre bruker ikke salt. Du må gjerne dele oppskriften med andre. 😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *