Fylt kjøttrull med egg (naturlig gluten og melke fritt)

Categories Retter med kjøttdeig

Siden jeg nesten aldri lager en rett på samme måte to ganger  kan du også se på disse alternativene:

Klikk HER Kjøttpudding fylt med persille og ruccula

Klikk HER Kjøttpudding med egg

Klikk HER Kjøttpudding med grønnsaker
 

Min yngste datter Miriam ville ha middag, og da blir alltid spørsmålet til henne,”hva vil du ha?”. Men tror du jeg får svar, nopp, kun “lag noe godt”, som om jeg går inn for å lage noe dårlig middag, he he.

Vel, hun går på fodmap (testing av matvarer man kan reagere på), og da ble det ikke enklere å lage middag. Men dette er jeg vel ganske god til. om jeg skal skryte av meg selv da ;-), og det må jeg vel siden jeg ikke har bygden å lite på ;-)!

Etter å ha vridd hode noen sekunder fant jeg ut at det fikk bli kjøttpudding som er fylt med egg, og en tomatsaus til.

400 g kjøttdeig

1 egg

1 ts salt

Ca. 1/2 ts pepper

Ca. 1/2 ts spisskummen

1 knivspiss chilipepper

1 ts oregano

1 ss potetmel (er naturlig glutenfri). Man kan bytte potetmel med hvetemel(da er det ikke glutenfritt lenger) eller annet glutefritt mel, eller 1 ts johanneskjernemel.

Bland alt sammen godt i en skål, vet et bakepapir eller lignede, og lag en flat avlang fasong på deigen.

Lag eggerøre av 

4 egg

1 ss vann

1 knivspiss salt

1 knivspiss pepper

Bland alt godt sammen, og ha det på en varm panne med smør. Rør hele tiden til eggerøren er stivnet, hell den så på kjøttdeigen, og rull deigen sammen,



Steik  rullen på en steikepanne og vend den slik at den blir brun  på alle sidene. Man kan velge å la den ligge på steikepannen (men man snur den med jevne mellomrom), eller man kan sette kjøttpuddingen i ovnen i rundt 15 minutter, det gjorde jeg. I mellomtiden kokke jeg fullkornsris og lage saus Miriam kunne spise.

Saus:

1 bok med tomater

litt vann som jeg skylte ut av boksen

1/2 ts chilipulver

1 ts økologisk og vegetabilsk buljong (bruk den buljongen du har, men husk at all buljong er ikke glutenfri)

salt

 pepper

1 ts gurkemeie

1 ss kokosfett

Ha alt i en panne og la det koke opp, bruk stavmikser å jevn sausen. Sausen kan gjerne stå å putre noen minutter, men den er i grunnen ferdig. 

 

 

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Fylt kjøttrull med egg (naturlig gluten og melke fritt)

  1. Kjøttpudding med egg er nytt for meg, men det skal jeg huske på. Når jeg lager ukemenyen så sitter jeg ofte å blar i kokebøker for å finne litt inspirasjon. Blir liksom fort litt for ofte de samme tingene. Og nye ting, med nye smaker og kombinasjoner gjør matlagingen mye gøyere 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *