Dessert vannbakkels (glutenfri)

Categories Søte gleder

Av en eller annen grunn synes jeg vannbakkelse er bedre en både vafler og mange andre kaker og desserter. Vannbakkelse Det som er fascinerende med vannbakkelse er at den kan brukes som kake, dessert, men  også til for eksempel suppe. Og de er egentlig utrolig lett å lage på en god dag, he he, de dagene som ikke er god, ja da punkterer de når man har tatt de ut av ovnen. Men gode er de uansett, og da er det bedre å være «rævalaus en råalaus» som man sier der jeg er oppvokst. Og siden jeg ikke fikk vannbakkelsen «fluffy» som jeg hadde planer om men mer en katastrofe, delte jeg de og hadde bær og hjemmelaget vaniljekrem i de, og da ble de «fluffy» nok. Og jeg selv en fiasko kan bli en sukkes med litt hjelp!


Vannbakkelse

125 g smør

2 1/2 dl vann

130 g mel (jeg brukte lyst Toro mel) Tåler man hvetemel bruker man det.

4 egg

Kok opp smør og vann, ha så i melet og rør det godt sammen. Min erfaring er at vannbakkelsene blir finest om jeg bruker en kjøkkenmaskin eller lignende for å blande i eggene. Men man kan blande for hånd, da må man røre hvert egg veldig godt slik at deigen blir jevn og fin. 

Bruk skje eller sprøytepose for å sette vannbakkelsene på brett. Steik de i 20-25 minutter mitt i ovnen på 200 grader. PS: IKKE åpne ovnsdøren la de stå i ovnen til den er blitt kald, da faller ikke vannbakelsen sammen.

Del de i to eller man kan bruke sprøytepose å fylle de med for eksempel vaniljekrem.

Vaniljekrem

Det er mange måter å gjøre en ting på, og slik ble det denne gangen:

1 liten boks med fløte/soyafløte/gogreen visp eller soya visp på sprayboks Klikk HER

1/2 boksen piskes til krem/soyafløte/googren visp

———————-

1/2 boksen has i en panne sammen med 

1 ss sukker/eller det søtningen man ønsker

1 ts med ekte vanilje For å vite hva det er klikk HER

1/2 ss maizena eller 1 ts johanneskjenremel

Ha alt i en panne og la det koke opp under omrøring. Når blandingen har kokt opp og blitt tykt, avkjøler man den helt.

Ha den kalde vaniljeblandingen i den piskede kremen, og fyll de delte vannbakkelsene. 

Jeg delte jordbær i skiver, og brukte også bjørnebær, bringebær og blåbær. 

For å få den ekstra sødmen i desserten hadde jeg rikelig med melis på toppen.

Melisblanding er enkelt å lage, det er kun vann(væske) og melis, en nybegynnerfeil er å ha alt for mye vann/væske i. 

Begynn med 1/2 ss og ta heller i dråper etter hvert. 

Man kan også bruke eggehvite om man vil bruke melisblanding til å lime sammen feks.en  kransekake.

.For flere bruksområder for vannbakkelse klikk HER 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Dessert vannbakkels (glutenfri)

  1. Viss dine glutenfrie vannbakelse blei flate og lite fluffy, liknar dei på ein prikk dei eg laga. Før glutenspøkelse kom inn i heimen vår, var vannbakelse ein av dei kakesortane eg bakte mest. Eg steikte dei akkurat så lenge at dei blei på smak som waleskringle. Sjølvsagt laga eg og den sorten som skulle vera fyll i, men dei som blei steikt litt mindre, likte me best. Prøvde same metode med glutenfritt mjøl, men det blei ikkje nokon suksess, så no håpte eg på at du hadde ein annan vri.

  2. Oldemorbloggen: 🙂 Jeg har laget mange ganger å fått det til, tror gjerne de trenger litt lenger tid i ovnen. Må prøve med det tror jeg.

  3. Vannbakkels er godt, men jeg har faktisk aldri laget det selv! Tror snart det er på tide… Husker bare fra jeg var liten hvor nøye min mor var på dette med å ha ovnsdøren igjen, og vi fikk ikke løpe på kjøkkenet når de sto i ovnen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *