Vannbakkelse med vaniljekrem

Categories Søte gleder

Vannbakkelse er utrolig godt i all sin enkelhet! Man kan spise de slik de er eller fylle de med krem eller vaniljekrem, ha sjokolade på eller ikke. Man kan faktisk også bruke vannbakkelse  til suppe.

125 g smør

2 1/2 dl vann

130 g mel (jeg brukte lyst Toro mel) Tåler man hvetemel bruker man det.

4 egg

Vaniljekrem (jeg kjøpte ferdig vaniljekrem uten melk, den var overaskende god)

Kok opp smør og vann, ha så i melet og rør det godt sammen. Min erfaring er at vannbakkelsene blir finest om jeg bruker en kjøkkenmaskin eller lignende for å blande i eggene. Men man kan blande for hånd, da må man røre hvert egg veldig godt slik at deigen blir jevn og fin. 

Bruk skje eller sprøytepose for å sette vannbakkelsene på brett. Steik de i 20-25 minutter mitt i ovnen på 200 grader. Et  godt tips er å skru av ovnen etter de er ferdig steikt, ikke åpne døren før ovnen er kald da detter de ikke sammen. Avkjøl vannbakkelsene. Ønske man å fylle de med vaniljekrem bruker man sprøytepose og stikker spissen inn i bunnen  på vannbakkelsene og sprøyter vaniljekremen inn.

Man kan også dele vannbakkelsene i to for å ha krem eller vaniljekrem i de, jeg har også laget sjokoladekrem å fullt de med, så slipp fantasten løs 🙂

Jeg dyppet noen av vannbakkelsene i smeltet sjokolade, (man har sjokoladen i en skål, som man setter i en panne med vann og koker opp vannet. Det kan være lurt å røre litt i sjokoladen av og til).


 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Vannbakkelse med vaniljekrem

  1. Nam dette er bare kanon godt 😋 Jeg har ikke laget vannbakkels siden skolekjøkkenet på ungdomsskolen 😀 men fikk de servert hos en bekjent av meg og det var aldeles nydelig. Dette må jeg bake. Men er ikke vannbakkels vanskelig å få til?

  2. Lisbeth Pedersen: Utrolig enkelt, det eneste er at man må få eggene godt inn i deigen siden det er de som hever den. Derfor bruker jeg maskin, da slipper jeg å jobbe slik. Ikke åpn døren før det har gått minst 20 minutter 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *