Kylling med Tandoori Masala krydder med selleri Pommes frites

Categories Kyllingretter

Enkelt. Kjapt. Sunt. Utrolig godt!

Jeg kjøpte fersk kylling fra Stange og tenke å dele og fryse den, men så var jeg så heldig å få en middagsgjest. Og dermed ble denne retten til.

Kyllingen fra stange har mye kjøtt på beina for å si det slik, så vi ble mett av et lår hver, men beregn mer om du har noen som krever litt større porsjoner.

3-4 personer.

Ca. 150 g kylling per porsjon

1 løk

1-2 fedd hvitløk eller 1 kinahvitløk

1 chili

1 boks kokosmelk (helst den feite typen siden den er litt tykkere i konsistensen)

Rikelig med Tandoori Masala krydder (kjøper man krydret i vanlig butikk må man være obs på at det krydderet mest sansynlig inneholde store mengder salt. Jeg bruker å kjøpe krydder på internasjonal butikk, og det inneholder ikke salt, noe som er en stor fordel siden man da kan bruke store mengder krydder uten at det blir for salt) 

Salt om du trenger det.

Siden jeg hadde en hel kylling delte og vasket jeg den først, men man kan gjerne bruke ferdig oppdelt kyllingstykker. 

Ha smør/olje på pannen og la den bli god og varm før man har kyllingen på pannen, og lar den blir brun på alle sidene. Ha så på renset og oppdelt løk og chili, og strø på godt med krydder på alle kyllingbitene (på undersiden også).

Hell på kokosmelk og la den få koke sammen med kyllingen under lokk. Det er en fordel å snu kyllingbitene innimellom. Hvor fort kyllingen blir gjennomkokt avhenger av hvor store biter den er i, men beregn mellom 20-30 minutter.

Helt på slutten smaker man eventuelt til med salt. 

Pommes frites

Selleri har en god egensmak og har lav gi (blodsukkeret stiger forholdsvis lite), så poteten kan godt byttes ut for å få variasjon.

Beregn ca. 200 g sellerirot pr. person

Olje

Salt

Skjær sellerien i forholdsvis tynne skiver, skjær av skallet og skyll og tørk den godt.

Del deretter skivene opp i staver å ha de i en ildfast form/steikebrett og hell på litt olje. Sett formen langt oppe i ovnen i forvarmet ovn på rundt 220 grader i 20-30 minutter.

Pass på pommes frites slik at den ikke blir brent.

Ha på salt når de serveres


Som dere ser klarte jeg å brenne selleri pommes frites, men går du inn HER, kan du se hvordan den ser ut når den ikke er brent 🙂

 
Her er krydderet jeg har kjøpt på internasjonal butikk, helt uten salt, nydelig på smak og mye billigere en i vanlig butikk 🙂 

 

 

24 kommentarer

24 thoughts on “Kylling med Tandoori Masala krydder med selleri Pommes frites

  1. Ser utrolig godt ut. Jeg elsker tandori, og indisk mat. Jo sterkere jo bedre vanligvis. Da jeg ikke er glad i salt er det greit å vite hvor en skal finne de som er uten.
    Bruker så mye urter som mulig i maten?
    Kjekt med gjest da. Kos deg masse videre i dag.
    Jeg laget kylling, ris, bacon, salat, og toppet med hjemmelaget guokomale..

  2. wow du er så kreative at det er sprøtt 😀 mye spennende å lage chips av tydeligvis 😀
    Eg ha fått dilla på bensinstasjonchips med grillkrydder løk og sennep..og nei eg er ikkje gravid 😀

  3. cuskima: Ha ha det er nå gjerne like greit at du ikke er 😉 Jo takk jeg gjør så godt jeg kan vet du.
    Jeg er vel ikke et sekund i tvil om du har noen vitamin og mineralmangler når du får lyst på slik mat he he

  4. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: oooooooooooo det høres jo snadder ut det også. Jeg elsker også Indisk lignede mat, det er utrolig smakfullt. Det er veldig koselig med besøk å slippe å spise middag aleine hver dag. Og så er det jo MYE koseligere å lage mat til ande.

  5. eg føler meg sykt mye bedre for tiden etter en begynte med sink
    legen komemr til å stråle av glede når eg komemr til sjekk på neste onsdag
    all hovenheten i ansiktet er borte og mat smaker det den skal og eg spiser mye og variert og koser meg og har faktisk ørlitegrann overskudd også for tiden..ikkje verst 😀

  6. cuskima: Der ser du, det med at smaksansen forsvinner er et tydelig egn på sinkmangel, og det er faktisk ganske skummelt å mangle det for de er en xfaktor i stoffskiftet

  7. Oldemorbloggen: Så kjekt å høre :-))) Da har vi lik smak der for det har jeg også, jeg bare elsker den smaken. Når du er i byen får du gå å kjøpe det på internasjonal butikk 😉

  8. eg gikk lenge med dårlig smakssans og var veldig dårlig og flat i batteriet….kaste mye opp og likte ingenting.
    I den perioden gjorde eg det ikkje lettere for megselv med å spise kjappa karbohydrater og sånn heller…..
    Nå når eg er sulten har eg kjørt sånn lite *koldtbord*
    har flere ulike påleggstyper eller mat og forsyner meg fler ganger
    fex potetsalat og reker og roastbeef og grønnsaker
    ost,fiskekaker osv kan variere i det endelige, noen ganger druer istedetfor .
    Nå ahr eg lest en plass at frukt og bær ikkje skal blandes med mat pga noe greier med tarmene bla bla
    men eg får tenke mer på det når eg er i mer form.NÅ er poenget å legge på meg igjen og spise godt og få balansen tilbake i kroppen 😀

  9. cuskima: Det er jeg helt enig i, og så er det noe med det at det er forskjell på hva man spiser mellom nyttår og jul, en hva man spiser mellom jul og nyttår 😉 Dessuten liker jeg i grunnen ikke å begrense meg med slike ting, det får noen andre ta seg av 🙂

  10. hahaha altså ikkje druer istedetfor mat,mente istedetfor grønnsaker 😛
    ja nei eg brenser megselv kun når kroppen sier fra at nok er nok….den hører eg på selvom den sendet rare meldinger her en stund 🙂
    eg må rydde ferdig -badet er jo fordelt i stuen etter oppussingen så nå skal alt på plass og noen kastet osv.
    Eg vasker klær og blogger og farger håret samtidig eg er multitaskende 😀

  11. Oldemorbloggen: da har de garantert der for dette er veldig typisk vare alle har. Ja jeg kaller det egentlig også innvandrerbutikk, men det var noen som mente jeg var litt rasistisk da. Vel rasist er jeg ikke og hadde jeg vært det hadde jeg neppe handlet der heller.

  12. Nam, jeg er også glad i kylling, og mat med litt smak på! Selleri pommes frites høres bra ut, for jeg er en av dem sol liker Selleri smaken i supper og lapskaus. Ikke alle er enig med meg der, men jeg må ha selleri i når jeg lager det 🙂

  13. margarites: Det er sant, alle er ikke like glad i selleri. Må innrømme at selleristang er ikke det beste jeg får, men derimot sellerirot er mye rundere i smaken.

  14. Jeg har en hel Stangekylling i fryseren, bruker å ta med meg når de selger ut på utgått dato og så hiver jeg i fryseren. Skal prøve å koke den på denne måten ja 🙂 litt skeptisk til selleripommesfrites, men kanskje jeg må teste noen og se om jeg blir postivt overasket. Spiste søtpotetpommes frites i ferien, men det likte ikke gubben. Jeg likte de, de er jo og bedre i forhold til Gi.

  15. Mariann Sæther Tokle: Du behøver j ikke ha selleri til. Gjesten min var heller ikke så begeistret fr selleri så derfor kokte også ris til. Jeg er litt sånn halvhjertet på lavkarbo for tiden. Men jeg holder på å flytte og kjenner at det er ingen god kombinasjon akkurat nå, og derfor lagde jeg selleri pommes frites.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *