Lutefisk med tilbehør

Categories Fiskeretter

 

Lutefisk er en av de få middagene jeg ikke er så vant å lage selv, siden jeg omtrent alltid har fått den servert. Da jeg var liten var det alltid min far som både lutet fisken og laget den til middag. Det var hele stykker med skinn og bein, ikke flotte fileter som jeg nå fikk tak i. Det er en fryd å spise fisk som man slipper å tenke på at det kan stikke ut et bein både her og der.

Beregn ½ kg fisk per person. Del fisken og legg den i en ildfast form  (skal du lage mye så kan du ha fisken i en langpanne), strø 2 ss salt (bruk helst grovt salt) på fisken per kilo fisk man har. La fisken stå med salt i rundt 20 minutter med folie eller lokk på, før den settes i ovnen på 200 grader.

Beregn 30 minutter steiketid avhengig av hvor tykke og store fiskestykker stykker man har.

Oppskrift på ertestuing finner du her.

 

Beregn litt god med bacon jeg beregner 50 gram per person.

Kokte poteter må man ha til, i de fleste oppskrifter står det at man må ha mandelpoteter, vel det synes ikke jeg er så nøye.

 

                                                       

              

   

 

 

                                                      

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Lutefisk med tilbehør

  1. Jeg liker godt lutefisk, og har laget det i allefall en gang før jul de siste åra 🙂 Jeg bruker litt hvit saus og sennep til også ….Men jeg har kjøpt sånn pose med ertestuing..god den ..men hjemmelaget er jo det beste 🙂 🙂

  2. annebe: Jeg har hørt at man bruker sennep til men aldri hvit saus lutefisk, så den var ny 🙂 Det er klart at hjemmelaget ertestuing er best slik som all anen mat. Men det er vel noe med tiltaket når man må legge erter i vann osv. Men jeg lager alltid masse på en gang, og fryser ned så har jeg. Det høres nok verre ut å lage det en det egentlig er.

  3. Min matgale verden: Slik var det hjemme hos oss også. det var eneste gangen i hele året at vi fikk alternativ middag om vi ville he he, ellers var det ikke noe spørsmål om vi ville ha eller ikke.
    Må innrømme at det er først de seinere år at jeg virkelig har begynt å like det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *