Fest middag

Categories Treretters middag

,Forrett:

Chilimarinert roastbiff med avokado

Hovedrett:

Breiflabb med basilikum og safranris

 

Dessert:

Steikt ananas i Madeiravin

 

 

Chili-marinert roastbiff med avokado

 

Jeg stekte et helt stykke biff i panne på sterk varme til den var brun på alle kanter. Så la jeg den i en ildfast form og jeg smurte chilipaste rundt hele. Den fikk stå å hvile seg på disken i rundt 20 minutter før jeg satte den i ovnen som var forvarmet til 200 grader. Der fikk den stå i omtrent 20 minutter før den fikk hvile på disken igjen. Hele prosessen ble gjentatt en gang til.

Når den hadde fått hvilt seg skar jeg den i tynne skiver og la den på et fat sammen med båter av avokado og delte tomater.

Enkelt og utrolig velsmakende.

 

 

Breiflabb med basilikum og safranris

Fisken hadde jeg i en ildfast form og tok på finhakket basilikum, salt og smør på. Den måtte stå i ca 35 minutter før den var ferdig. Breiflabb er en fast fisk så den vil ha en annen konsistens enn det vi gjerne er vant til.

 

Safranris:

Jeg kokte ris og tok i en halv pakke safran(0,25 g) og salt etter anvisning på pakken. Safran får man kjøpt på de fleste store butikker. Når risen hadde kokt litt hadde jeg i finkuttet gulrot og vårløk i, og helt til slutt finkuttet brokkoli. Risen ble kanongod.

 

Ovnsstekt ananas i Madeiravin

 

Jeg delte ananasen i fire båter og skjærte den i ruter slik at den fine vinen(det er vel neppe alle som har vin fra Madeira, men den ligner veldi på portvin) la seg nedimellom og for at ananasen ikke skulle bli så vanskelig å spise. Jeg hadde pisket krem (Siden min datter ikke tåler melkeprodukter, brukte jeg go green sin piskefløte) med madeiravin i, litt melis og noen korn med salt. Ananasen stod i ovnen på 200 grader i ca. 20 minutter. Jeg tok den ut og hadde litt smør på før jeg serverte den.

2 kommentarer

2 thoughts on “Fest middag

  1. Oldemorbloggen: Ja det var aldeles nydelig, men det beste av alt er jo at man kan lage denne maten og kunne nyte den i sammen med andre 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *