Kjøttdeig og spaghetti med masse grønnsaker?

Categories Retter med kjøttdeig

(jeg har mistet stavekontrollen, så i dag er rettskrivingen på topp;-)

 

Hvor er grønnsakene da?

Jeg opplever hele tiden at foreldre sliter med å få sine små håpefulle til å like grønnsaker. Det er jo ikke bra siden grønnsaker inneholder svært mange vitaminer, mineraler og fiber som vi alle trenger.
Derfor har jeg denne gangen laget en tomatsaus med masse grønnsaker som er most i sausen, og da er grønnsakene i maten uten at man ser de eller kan ta de bort. Men jeg vil anbefale å la barna være med å lage maten, de kan feks. dele grønnsaker. Jeg har vel sjeldent sett et barn eller voksen for den del som ikke da putter en bit av grønnsakene i munnen? Barna erfarer da at maten er god selv med grønnsaker i, og de lærer å lage mat, og ikke for å glemme hvor kjekt det er å lage mat sammen.

Hvorfor liker ikke barn det ene og det andre?

Den gangen det ikke fantes butikker man kunne gå å handle i men man måtte sanke maten selv, kunne man dø om man var så dum å spise feks. en giftig sopp. Dette ligger fortsatt nedarvet i de aller fleste mennesker, og lar vi barna våres slippe å smake på maten vil de mest sannsynlig forbli kresne.
Men jeg mener ikke at man skal tvinge noen til å spise noe man overhode ikke liker, men man kan smake en liten bit. Sannsynligheten er stor for at de da vil begynne å like mat som de ikke har spist før. Dette dreier seg selvsagt også om vaner og uvaner og hvilke grenser og rammer vi foreldre setter for våres barn.

400 g kjøtt- eller karbonadedeig

Saus:
4 ss tomatpuré
ca. 3 1/2- 4 1/2 dl vann gjerne mer også alt etter hvor tykk sausen blir
1 fedd hvitløk
1/2-1 løk
2 buljongterninger
salt
pepper bruk gjerne oregano, koriander eller andre krydder i tillegg.
Grønnsaker jeg hadde i var, men bruk de du måtte ønske.
Gulerot
Brokkoli
Blomkål
Selleristang

Bland alt sammen og gi det et oppkok. Rens og del grønnsakene opp i forholdsvis små biter og la de koke med. Når grønnsakene er noen lunde møre, bruker man en stavmikser og lar den gå til sausen blir jevn
Steik kjøttdeigen og ha den sammen med sausen, og kok pasta etter anvisning på pakken.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *