Last Updated:

Lammekoteletter med aioli

Categories Kjøttretter

Lammekjøtt er en av de kjøttsortene som er blant mine favoritter. Det er ikke så lett tilgjengelig, noe som egentlig er merkelig, siden det eneste dyret bøndene nesten har igjen her på vestlandet er sauer. Vi er nok mye styrt av markedskrefter og staten. Siden det er heller sjeldent jeg spiser fårekjøtt, blir det lett til at jeg lager det tradisjonelt med saus, poteter og kokte grønnsaker, så nå måtte jeg ta meg selv i nakken å tenke nytt. I dag ble det dermed steikte koteletter med aioli og salat. (må innrømme at jeg hadde poteter til). Til lammekjøtt er det veldig godt med hvitløk, og siden jeg ikke skulle ha saus passet det veldig godt med aioli som har masse hvitløk i seg. Det vil nok passe godt med for eksempel pasta, ris eller couscous til for dere som ikke er så glade i poteter som meg. Men husk det kan være lurt å velge de grove typene som er sunnere en de hvite.

Når jeg steiker koteletter, lager jeg små hakk i yttersiden på de, dette for at de da ikke krøller seg i pannen og de blir jevnere brun.                      

Bruk smør som er godt og varmt i pannen før en legger på kjøttet. Snu kotelettene når de har fått passe farge og skru ned platen, eventuelt ta pannen bort fra platen litt.

Aioli                                                                                            

Skal en lage skikkelig aioli så må en lage den fra bunnen av med egg og olje (altså lage sin egen majones). Dette synes jeg gjerne ikke er nødvendig siden majonesen vi har er god nok.

Så jeg bruker

3 ss majones

1 ss rømme eller yoghurt (det skal tradisjonelt sett ikke være rømme eller yoghurt i, men jeg synes at kun majones blir litt voldsomt. Vil man utelate rømme/yoghurt bruker en bare litt mer sitron/lime)

½- 1 kinahvitløk

1 krm cayanepepper

1 krm pepper

Ca ½ ts salt

1-2 båter sitron eller lime

Ha majones i en skål. Skrell hvitløken og knus den med hvitløkspresse og ha den så i majonesen. Del sitron/lime og press ut saften og ha det i majonesen. Smak så til med krydder og salt. Det kan være lurt å lage den litt på forhånd, for da får smaken utviklet seg litt. Har en den i en tett boks så står den seg lenge i kjøleskapet.
Jeg serverte det hele med en salat med isbergsalat, ruccola, tomater og cashewnøtter. Jeg hadde en mandarin som jeg brukte litt av saften over salaten og resten brukte jeg til pynt.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *