Alternativ frokost- lunsj- eller kvelds

Categories Diverse retter

Alternativ frokost- lunsj- eller kvelds

Jeg lager stadig nye knekkebrød og spiser med stor vellyst. Men når brødboksen min begynner å bli tom, er det alltid mye smuler eller knekte knekkebrød igjen som jeg synes er for galt å kaste. Først tenkte jeg at det var greit å bruke smulene til å strø på gratenger osv. men så fikk jeg en lys ide om å ha det i yoghurt sammen med bær. Og dette synes jeg er så godt at jeg har begynt å knuse knekkebrødene i yoghurten og har bær eller syltetøy i.

Her bruker jeg knuste knekkebrød, jordbær og tyrkisk naturell yoghurt kjøpt i innvandrerbutikk.

                                                                                          

Siden det er lengesiden jeg la ut knekkebrødene og mange har spurt etter oppskriften, så legger jeg den ut igjen.

Knekkebrød

I disse tider der ingen skal spise brød, så kan det være ok å finne noe alternativ som er mindre mel i og som er enkelt å lage.

Denne oppskriften fikk jeg av min gode venninne Solveig:

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

1 dl solsikkekjerner

4 dl mel (her velger en selv hva som passer av hvetemel, havremel el). (Jeg brukte mel fra en pakke med havrebrød fra Toro som er glutenfritt).

1 dl olje (rapsolje eller oliven er å foretrekke)

1-3 dl vann

2 TS salt

1 ts bakepulver

Ha alt det tørre i en skål. Det kan være lurt å bruke lunket vann slik at bakepulveret får litt hjelp til å heve. Ha i vann og olje og bland det hele sammen.

Ha et bakebrett med bakepapir på og hell en del av deigen ut over. Det kan være lurt å ha et bakepapir oppå deigen og så kjevle det helt tynt. (På det glutenfrie knekkebrødet, tok jeg litt olje på deigen og brukte hendene å trykke det ut så det ble et tynt jevnt lag utover). Det som jeg gjør forskjellig nå fra første gang jeg laget det er at jeg tar mer vann i slik at jeg bare dytter det utover papiret med en slikkepott. (nå lager jeg glutenfrie, men det går like fint å gjøre det med den oppskriften med hvetemel).

Steik nederst i oven på 200 g i ca 20 minutter
Knasende godt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *