Last Updated:

Waldorfsalat

Categories Salater

 

Waldorfsalat er noe av det beste jeg vet, men jeg lager det nesten aldri :-D. En knakende kjekk venninne kom på besøk, og jeg hadde rester igjen etter kalkunmiddagen da ble valget enkelt.
En ting som er sikkert er at nesten ingen lager denne salaten på samme måte, det er tusenvis av forskjellige oppskrifter og varianter. Denne typen waldorfsalat er jeg vant til, utenom at jeg hadde i klementiner.
Denne må du bare lage mye av, for man gleder seg til å spise restene seinere he he.
Til oss to brukte jeg:
2 epler
To skiver sellerirot siden jeg ikke hadde stangselleri
2 klementiner (kan sløyfes)
Ca. 10-150 g druer
Valnøtter
Sitronsaft
Ca. 1/2 pakke majones
Ca. 1 1/2 dl fløte (laktosefri om du trenger det) Man kan også kutte ut fløten for i mange oppskrifter er det kun majones. Eller man kan bruke soya piskefløte om man ikke kan bruke melkeprodukter.
Vask eplene, sellerien, klementinene og druene, siden jeg brukte sellerirot delte jeg den i små biter å kokte den litt først, og avkjøler den. Pisk fløten og bland den med majonesen, og ha i oppskårede biter av fukt og grønnsaker, press sitron og ha det i og bland alt forsiktig sammen. Ha på valnøtter og pynt med druer.

#Salat Waldorfsalat #fruktsalat #Kalkun #fugl #middag #middagstips #Morsmiddag #mors #middag #Glutenfri #Laktosefri #Godt #festmat #koldtbord #blogg #bloggtopp #matblogg #oppskrift

4 kommentarer

4 thoughts on “Waldorfsalat

    1. Så kjekt. Jeg er helt enig waldrofsalat er et møst. Det er første gang jeg har klementiner i også, det var et innfall som var veldig smakfullt 😀
      God jul og kos deg masse

  1. Nydelig deilig salat. Blir nok det på meg jul og nyttårsaften med kalkun, som ikke spiser pinnekjøtt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *