Last Updated:

Verdensdagen for psykisk helse

Categories Blogg

“Årets kampanje av Verdensdagen for psykisk helse oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende.

Debra Borgen har brukt store deler av sitt liv på å bygge opp dette kursopplegget, og har at på til laget et opplegg for skoler og barnehager. Og som ikke det skulle være nok så har hun også bygget opp en stiftelse for psykisk helse og rusproblemer 💕💕💕

En av fem i Norge opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk opprinnelse eller seksuell identitet. Er arbeidslivet, skolen, idrettslaget, nabolaget og vennegjengen blitt arenaer kun for de som passer inn i malen?

Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å lage plass til flere.” HER kan du lese mer

Tenk noe slikt som alder, kjønn eller legning, sykdom osv. skal gjøre at man faller utenfor normen NORMAL! Ikke rart mange sliter med psyken. Vi må fakerten meg skjerpe oss å begynne å se utenfor vår egne nesetipp. Jeg kjenner mange i alle disse gruppene, noen sliter mer en andre, og slik blir det gjerne. Men hvorfor kan man ikke bare godta folk som en er.

 

Jeg har i veldig mange år gått på et kurs for å hjelpe meg selv med helsen både fysisk og psykisk, for det henger sammen uansett hva noen måtte mene. Kurset Unique Mind er et forskningsbasert opplegge/redskap som hjelper en med å kunne hjelpe seg selv i hverdagen, både med fysiske og psykiske ting, også at man får en bedre flyt i hverdagen. Jeg er så takknemlig for at jeg oppdaget dette kruset, og at jeg har lært meg å kunne se dypere inn i situasjoner, og folk. Da får man lett en følsese av hva det er som rører seg i folk, og man kan velge å gå inn i det, eller trekke seg vekk med empati.

Søvn er for mange vår største mareritt, og jeg skal innrømme at det er nok en av mine akillessener enda, men det er blitt bedre. Men mange av det som har blitt med på kurs, har etter kort tid fått søvnen tilbake. Noe tar mer tid en andre, og da må man ha tålmodighet med sin egen prosess.

En annen venninne av meg hadde så tannlegeskrekk at hun ofte bare snudde i døren hos tannlegen, etter kurs og en del jobbing, kan hun nå uten problemer sette seg i tannlegeskolen.

Jeg har jobbet bort mye selv, blant annet er jeg blitt enormt mye bedre av lese og skrivevanskene mine, og jeg bryr meg ikke om jeg skriver en feil eller ti.

Jeg har vært veldig mørkredd, og redd for å reise og det er jeg helt kvitt heldigvis.

Og det beste av alt er at jeg står mye tryggere i meg selv, jeg står i det jeg mener, og tar selvstendige valg. Har en veldig sterk “intuisjon” og stoler på den.

Albert Einstein hadde et utsagn som sa noe slik som “å gjøre det samme om igjen og om igjen, og så forvente forandring, DET ER GALSKAP DET!

Ha en strålende fin onsdag og psykisk helsedag

💕💕💕

 

Her er direkte linken til minikurs/avspenningsøvelsen 

Skanner du den qr koden kan du høre på diverse fra kurset, og avspenningsøvelser
6 kommentarer

6 thoughts on “Verdensdagen for psykisk helse

  1. Fantastisk fint innlegg på denne viktige dagen både i dag og ellers. Takk igjen for at du anbefalte meg kurset 💕

  2. Så fint og godt at du deler dette Randi! Vet ikke selv hva jeg skulle ha gjort uten det jeg lærte på kurset første gang i 2011 og teknikkene.

    Tusen takk for at du setter ord på dette og at du deler – spesielt i dag!

    God klem og ønsker deg en god uke!

    PS: håper jeg det er greit at jeg direktelinker til det gratis minikurset, som du har QR kode til: http://smpl.ro/minikurs-avspenningsoevelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *