I går skulle jeg lage falafel til Miriam som var hjemme, men omstendighetene villa at det ikke skulle bli som planlagt. Falafel var omtrent helt ferdige, det skulle bar steikes litt til. Så da fikk mor spise falafel alene i dag. Det var jo veldig synd siden Miriam ønsket seg det til middag, og jeg syntes det ble skikkelig gode. Jeg laget det avlange for at det skulle passe i toillalefse.

 

Først lagde jeg Harrisa som er en slags saus som man skal ha i Falafel.

Harrisa

Jeg lagde en liten porsjon, som passet til 2 personer

1/2 rød paprika

1 rød chili

1 fedd hvitløk

1 ts spisskummen

1/2 ts korianderfrø som man knuser, eller man bruker tørket og malt koriander

1 ss olje

1 klype salt

Litt pepper

Legg paprika og chili under grillelementene i steikeovnen på høy temperatur, eller som jeg gjorde som la det i airfryeren til det fikk farge. Bruk høyeste temperatur du har på airfryer, det skal bli litt brent. Når det er ferdig kan man bruke en kniv. å skrape av skallet. Ha det i en forprosesser eller bruk stavmikser å blend det godt.

Resten av falafelen: 

Et beger med ferdige kikerter eller du kan bruke tørkede som du koker ,det tilsvarer rundt 2,5 dl kikerter

1/2 ts allehånde

1-2 ss mel, jeg brukte Toro sit lyse(2 ss) siden jeg må ha glutenfritt. Tåler du hvete så bruk det.

1 ss limesaft eventuelt sitron

Eventuelt mer salt og pepper.

Ha kikertene i en sikt og skyll det godt, la det renne godt av seg. Ha det sammen med Harrisa sausen, og la alt gå til det er en jevn farse, ha i mel og la den få gå til alt melet er blandet godt i. Steik en liten prøvekake å se om den er passe salt og krydret. Er kakene passe så steikes det i pannen eller i airfryer, med litt olje på. Jeg hadde det i steikepannen, og steikte til det var gylden brun og gjennomvarme, rundt 10 minutter på middels varme.

Man kan servere falafel med hva man vil, men jeg hadde igjen chilimajones så det ble derfor denne varianten i dag. Tacolefse (glutenfri for min del), tomater, agurk, salat og mais (for jeg hadde en åpnet boks)

Bruker man dressing uten egge så er den veganskmiddag.

2 kommentarer

2 thoughts on “Falafel i tortilla

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *