Vegan bønnegryte med mild karri

Categories Blogg, På sparebluss, Veganmat

Å av og til ha en rein vegan middag smaker meg godt, jeg forstår skepsisen over den, men noen ganger kan det være lurt å legge skepsisen til side å erfare selv.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært blant skeptikerne, men med litt mer innsikt og prøving og feiling så er den heldigvis snudd.

Å lage veganmiddag kan være både billig og sunt. Jeg liker ikke ferdigprodukter verken med eller uten kjøtt, så noe vegetarburger som er laget i Kina med kulkraft, og som da har reist hele kloden og er full av e-stoffer kommer ikke frivillig på mitt bord.

Denne middagen er lett å lage, og kan brukes med hvilke bønner man ønsker, jeg legger alltid bønner i bløt og etter det er kokt, fryser jeg det ned.

Det er absolutt både mest økonomisk og best. En pakke tørkede bønner koster vel rundt 10 kr, og man får minst 6 ganger så mye mer en på boks, som koster omtrent det samme.

 

Til 2 personer:

1 liten løk

2 fedd hvitløk

1/2 gul paprika eller den du har. Kan også sløyfes og bruke andre grønnsaker

2 vårløk

Rundt 1 cm fersk ingefær (her kan du ta så lite eller mye du ønsker, er du ikke den største tilhenger av den, så ta i litt,  og heller ta i mer når det har fått kokt litt)

Ca. 2 ss Olje til surring

2 dl vann eller grønnsakskraft

1 terning grønnsaksbuljong

2 ts tomatpuré (man kan kutte den ut, men man får en fyldigere smak og konsistens med den) Slik fryser jeg ned rester av tomatpuré

1 boks snuste tomater eller rundt 5 store tomater

2 ts spisskumen

2 ts kardemomme

2-3 ts karri (man kan ha i den karrien man har og liker, jeg bruker ofte currypaste, men den er veldig sterk, så i dag valgte jeg en tørket variant som er mild og fin)

1 ts paprika

Pepper

Salt etter smak

Rens og findel løk, hvitløk, ingefær og paprika, å  surr i en panne med olje. Ha så på vann/kraft, buljong, knuste tomater, tomatpuré, krydder og bønnene, og la alt få koke i rundt 5 minutter. Smak så til med eventuelt mer krydder og salt.

Ønsker du å ha ris eller noe annet til så koker du det utenom.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

Bakeren og kokken har nå 30% på denne flotte  gryten

#vegan #Glutenfri #melkefri #Uten #Gluten #melk #middag #lunsj #lunch #Middagstips #klubbmat #Morsmiddag #Hjemmelaget #matfrabunnen #bønnegryte

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Vegan bønnegryte med mild karri

  1. Du vet å friste oss med herlige retter. Kanskje jeg rett og slett må hoppe i det og omskape noe slik at jeg også begynner å kokellere? Hmmmm 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *