Last Updated:

Kompost rett i krukker og kar

Categories Blogg, Høns til middag, Planter

Det er mye negativt som skjer for tiden, og da må man holde fokus på det som er godt og bra for det finnes i aller høyeste grad hos de fleste av oss. Jeg er heldigvis nokså bra på å glede meg over småting i hverdagen, som for eksempel at jeg har plass til å lage bokashi jord å dyrke selv 😍. I helgen har det vært helt magisk fint her, så da har jeg begynt å plante.. Disse kassene har jeg hatt i mange år, og jorden var fra i fjord, altså gammel slitt jord. Da hadde jeg litt ferdig fermentert bokahi i jorden, rørte litt rundt(bokashi må være i kontakt med jord for å bli til jordd fort), så tok jeg såjord på toppen, og sådde lollo rosso salat. Vannet litt, satte lokket på, og la en planke på toppen så ingen dyr kan komme å få lokke av å grave.

Når salaten begynner å vokse så er bokashien blitt god og næringsrik jord som blir en fantastisk sterk og god plante av. Så foreløpig blir det ikke kjøpt jord her, men kjenner jeg meg rett så øker tempoet på planting og jordforbruk ut på våren og sommeren, så da må jeg gjerne kjøpe litt. Men en så lenge så har jeg masse jord i garasjen og på terrassen.

For meg er det en livstil å forsøke å være mest mulig selvdyrket/selvhjulpet, og da kan man ikke kaste en god resurs for å kjøpe den igjen fra andre.

I fjord høst hadde jeg masse løv i en sort pose, og hadde bokashistrø på, så nå kan jeg grave det ned i pallekarmene, og jorden blir proppfull av godsaker.

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#bokashi #kompostering #enkelmåteåkomposterepå #Godjordavmataafall #Lagdinegenjord #Forberdrjorden #Dyrkselv #Morsmiddag

4 kommentarer

4 thoughts on “Kompost rett i krukker og kar

  1. Det blir spennende å følge med på dyrkingsprosjektet ditt 😀 Ja, absolutt viktig å kunne glede seg over de små tingene i livet ❤

    1. Jeg har så mange prosjekter på gang at det er helt kaos he he. Men saken er at jeg kan ikke være inne når det er sol og fint vær, da får innekaos være det så mye det bare vill

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *