Last Updated:

Trine sin langsteikte gryte

Categories I ovnen

I går var min datter Marte på middagsbesøk hos ei venninne, datteren hennes Kaia hadde bursdag. Hurra for Kaia !

De fikk servert en langtidssteikt gryte i ovnen med svinekoteletter og tomater, og potetmos til. Da jeg snakket med min datter i telefonen i dag fortalte hun om den utrolig gode maten, og dette inspirerte meg til dagens middag.  Nå hadde jeg ikke alle ingrediensene, og siden jeg ikke kan spise svinekjøtt for ofte, ble retten omgjort litt.

Tusen takk for inspirasjonen Trine , maten var nydelig og enkel å lage.

Som dere forstår det er bare å bruke sausen som en base og ha i det du måtte ønske.

Til meg 🙂

Jeg brukte 6 kylling klubber

Nesten en boks med knuste tomater

1 liten løk

1 stort fedd hvitløk

Sopp etter ønske, Trine brukte sjampiong,  jeg hadde traktkantarell i fryseren så det brukte jeg

Salt

Pepper

Fersk timian eller som jeg brukte ca. 1 ts tørket

Og så hadde jeg fersk basilikum som jeg hadde på rett før servering.

Ha kylling/koteletter/fisk eller hva du ønsker og sopp i en ildfast form. Bland de knuste tomatene med krydderet og salte, finhakket hvitløk og løk, hell det over for min del kyllingklubbene. Ønsker du å langtidsteike så setter du ovnen på 160 grader, og lar den ildfaste formen stå mitt i ovnen rundt en time når det er kylling, koteletter kan nok stå minst to timer.

Ønsker du middagen skal bli  kjapt ferdig setter du ovnen på ca. 200 grader og kyllingklubbene er ferdig på rundt 20 minutter, svinekoteletter må nok ha rundt en time.

Herligheten ble servert med potetstappe. Men nå hadde jeg bare to miniatyrpoteter så i tillegg hadde jeg også sellerirot og blomkål.

Her finner du oppskrift på hvordan man lager rotmos. Bland det du liker og har, enten med kun poteter elelr som meg med både blomkål, sellerirot og poteter

#Kylling #Klubber #vinger #svinekjøtt #tomater #iovnen #Enkelt #godt #sunt #glutenfri #Melkefri #Laktosefri #Middag #Middagstips #mors #middag #morsmiddag #blogg #matblogg #oppskrift #inspirasjon  #rotmos #landtisdsteikt

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Trine sin langsteikte gryte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *