Theodor sin yndlings tomatsuppe

Categories Supper, Veganmat

Da jeg var  på besøk hos Karianne å Marte så passet jeg prinsen litt så de fikk sove litt. Jeg hang over kurven hele tiden for å være sikke på at han pustet, og det gjorde han. Men da de våknet var det på tide med lunsj, og da ble det  suppe i en fei, som smaker utrolig digg! Jeg liker best å bruke økologiske knuste tomater, siden disse gjerne ikke har tilsatt sitronsyre som gjør tomatene mer syrlige.

Dette er suppe til to ikke alt for storspiste personer:

2 boks med knuste tomater  (390 gram)

4 kinahvitløk eller 2 fedd (Du trenger ikke bruke så mye og den kan sløyfes)

2 litt stor sjalottløk eller tilsvarende anen løk

½ chili (kan sløyfes)

1-2 ss setersmør

1 buljongterning gjerne av grønnsak eller høns

2-3  dl vann Som man skyller ut resten av tomatene fra boksen

Ca. 1 dl fløte/melk/alternativ fløte/melk

1 1/2 ts basilikum

1- 2 ts cayanepepper

2 ts spisskummen

1 ts koriander

Salt

Pepper

En klype sukker om det er nødvendig

Jeg tok skallet av løkene og grovhakket disse, chilien renset jeg ut frøene før jeg hakket den opp.

Deretter tok jeg smør i en panne og surr alle grønnsakene noen minutter, før jeg helte på tomatene, skylte boksen med vannet og hell også dette opp i panne. Hadde så i buljong, salt og pepper og lot det hele fikk koke til gulerøttene er mør, to tre minutter.

Når alt var mørt brukte jeg stavmikseren for å mose grønnsakene, smakte til suppen og server. Synes du blir for syrlig, eller for sterk,  kan du enten ha i litt melk/fløte om du tåler det, og eventuelt litt sukker. Etter min smak er supper perfekt, men smaken er som baken, altså delt. Ønsker du en skvett melk eller fløte i så kan du selvsakt det.

Jeg hadde hardkokte egg i når den ble servert og ike for å glemme Karianne sitt nydelige gluten og melkefire brød HER

Suppen er helt naturlig gluten og melkefri.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#tomatsuppe #Vegan  Morsmiddag

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *