Last Updated:

Karianne sit nydelige gluten og melkefrie pannebrød

Categories Blogg, Brød, Glutenfrie bakevarer

Dette brøde var så godt at jeg kunne ha levd på det. Og tenk at Karianne, min utrolig ekstradatter og svigerdatter, lagde brød da jeg var på besøk, for å glede meg. Det er faktisk stort, hun har nettopp hatt en hard fødsel, men likevel er hun full av energi. Jeg vet ikke hvordan det er dagen etter, for vi spiste hele brødet samme dagen 😍

100 g jyttemel

150 g maizmel

150 g glutenfrie havregryn

100 g solsikkekjerner

2 ss psyllium (fiberhusk er også det samme når og om det kommer på markedet igjen)

3/4 ts tørrgjær

1.5-2 ts salt

1 stor eller to små raspet gulrøtter

6- 6.5 dl vann

Skrell og rasp gulerøttene. Bland alt det tørre sammen og ha i sammen med guleroten og tilsett væsken, bland godt sammen, gjerne med en kjøkkenmaskin. Deigen skal være klissete, dekk med plastikk,  sett den til heving på benken over natten (minst 10 timer, men gjerne lenger).

Etter minst 10 timers heving, så knar du den godt igjen med litt mel, og former den og legger den i en smurt gryte med lokk (21), la den heve rundt 30 minutter igjen. Sett den inn i ovnen og sett ovnen på 225 grader og sett brødet nederst i ovnen. Steik brøde rundt en time, bank på brøde å hør om det er en hul lyd, da er det ferdig. Legg det ferdige brødet på rist, ikke skjær i brødet før det er kaldt, for da blir det lett rårand.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Glutenfri #sunt  #utrolig #godt #Morsmiddag  #middag   #spis #opp #maten #Middagstips  #mors #middag #Brødmat #Glutenfritt #melkefri #laktosefri #allergi #Knekkebrød  #oppskrift #Lavkarbo #Blogg #matblogg #toppblogg #enkelt  #hjemmelaget #mat #fra #bunnen

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *