Tenker dere beredskap?

Categories Blogg

Det er ikke noe hyggelig å s hva som skjer rundt oss, det er bare trist. Jeg håper inderlig at det blir slutt på denne galskapen fort, så alle uskyldige mennesker slipper å lide for at en maktsyk mann skal erobre et land.

De er noen år vi ble oppfordret til å tenke beredskap om noe skulle skje, og siden da har jeg alltid passet på å ha det mest nødvendige. Det trenger jo ikke bli krig for at vi kan miste strømmen noen dager, ja faktisk nesten en uke. Nå er det veldig lenge siden jeg har opplevd det,  her på Vestlandet er det jo ikke uvanlig med mye vær som kan skade strømleveransen. Jeg har snakket med ungene mine så de også er forberedt om noe skulle skje, slik at man har reflektert over hva man vil gjøre om et uhell skulle være ute.

Det som slo meg i dag er at om det skulle være noe som skjedde så vi ikke kunne gå ut, så kan jeg lett dyrke inne. Jeg har jord, bokashi, plantelys og noen veldig greie plasstikkstamper som er lett å flytte på. Bokashien lager jord veldig kjapt inne, og det lukter ikke om man graver det ned. Da får man god jord til å dyrke med, og man slipper å tenke på matavfallet.

Det er jo helt genialt rett og slett. Det er mange ting man kan dyrke som vokser veldig fort, og som ikke er noe problemer å dyrke inne, som salat og reddiker. Jeg tror ikke det blir nødvendig, men det er en trygghet i å vite hva jeg skal gjøre.

Siden strømprisene er så spinnville, så har jeg erfart hvor greit det er å koke mat på vedovnen, og å varme vann til å vaske opp osv. Det er utrolig greit å ha prøvd det også, for jeg vet at det fungerer. For ikke lenge siden var det en nabo som skrudde av hovedkranen til hele rekken med husene, siden det var en feil. Da fikk jeg erfare atter en gang hvor avhengig vi er av  vann, heldigvis hadde jeg vann stående.

Jeg har også kjøpt meg stormkjøkken, vaskefat og selvsagt tørrmat og hermetikk, mat har jeg nå alltid. Ved har jeg lagt opp i Ikeaposer så de er lett å frakte inn i huset om det skulle bli nødvendig.

#beredskap #nødproviant #omuheleterute #Morsmiddag

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *