Last Updated:

Superenkle havrekuler uten steiking

Categories Julekaker, Søte gleder

Disse kakene ble jeg minnet på av min eldste skjønne  datter Marte, jeg hadde rett og slett glemt at de eksisterte. Det er knall enkle kaker som ikke skal steikes, og er nokså sunne siden de er laget av havre. Jammen smakte de knallgodt også, selv om jeg ikke er så glad i havre.

3 dl havregryn (glutenfrie for oss som trenger det)

100 g smør (Melkefritt smør om man trenger det, ha i en liten klype salt siden vanlig smør inneholder salt)

1 dl sukker (man kan selvfølgelig bytte ut sukker med noe kunstig sukker om man foretrekker det)

2 ts vaniljesukker eller som jeg bruker  ekte vanilje pulver HER, det inneholder ikke sukker eller kunstige stoffer.

2 ss kakao

2 ss kaffe/appelsinjuice/eller andre smaker du ønsker (jeg hadde en appelsinjuice som var åpnet  så da ble det slik)

Kokosmasse, tuttifrutti strø til å rulle kulene i. (Jeg likte kulene best med kokos på, men de er  gøyere i fargene med tuttifrutti strø.)

 

Smelt smør i en panne eller eventuelt mikroen, ha i alt det andre og bland det godt sammen. Sett pannen til avkjøling i kjøleskapet rundt 15 minutter eller mer, står den lenge må man gjerne temperere den igjen før man begynner å forme de som kuler. Man kan ha de som de er, eller ta på kokosmasse, tuttifruttistrø eller andre gode ideer du måtte ha.

 

Del gjerne innlegget så flere får gleden av oppskriften 😊

#Havre #havregryn #julekaker #snop #godteri #sunt #Jul #Glutenfri #glutenfritt #søtegleder #melkefri #allergivennlig #middag #middagstips #morsmiddag #mat #fra #bunnen #hjemmelaget  #julebakst #syv #sorter

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *