Sukiyaki på Norsk😊

Categories Alle oppskrifter, Hjort

Slike kombinasjoner skjer når man ser hva man har i fryseren, for så å lage noe man har lyst på, selv om det ikke er akkurat det du trenger til den retten! Ja det ble litt av en setning, og litt av en rett skal jeg si dere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg har hjortekjøtt i fryseren som har lagt der litt lenge, for det ble korona og mye mindre selskapeligheter  en jeg er vant med. Sukiyaki er en Japansk rett som lages med oksekjøtt, men det hadde jeg altså ikke, men det er ikke noe i veien med å fornorkse retten med hjortekjøtt, det kan anbefales. Jeg så på noen videoer av hvordan de laget den, og alle hadde kinakål i, og det er jeg traumatisert av etter vi brukte det som salat da jeg var barn 😂, så det kjøper jeg aldri. Jeg har faktisk laget dette en gang før, og da hadde jeg heller ikke kål i, så da suste jeg til, selv om jeg heller ikke hadde sake heller. Lage suppe på en spiker det kan jeg ser du. 

Så her kommer min variant av Sukiyaki til 2 personer:

Glassnuler eller ris, jeg brukte risnudler

1 sammen pisket egg å dyppe maten i

400 g biffkjøtt av okse eller som meg hjort

1 løk

1/2 paprika

6-8 sopp

3 vårløk

Saus:

3 ss eplesidereddik eller har du sake så bruker du det

3 ss soyasaus (glutenfri for min del)

2 ss sukker

1 dl vann

1/2 kjøttbuljong, jeg bruker alltid buljongpulver det går mye raskere og er lettere å porsjonere etter ønske.

 

Sett nudler eller ris på kok etter anvisning på pakken. Skjær kjøttet i tynne skiver, ha de i en steikepanne og la det ligge der i en veldig kort stund på høy varme, snu en gang, og legg de på et fat.

Rens og del grønnsakene, steik løken, vårløk og sopp i pannen, hold hver grønnsak hver for seg.

Bland eddik, sukker, soyasaus, vann og buljong og gi det et oppkok, og tøm det over grønnsakene, la det putre noen minutter sammen med kjøttet.  Smak til om det er passe salt og ikke for syrlig.  Pisk sammen eggene i hver sin bolle så alle har sitt egg å dyppe maten i. Kos dere og nyt et godt måltid.

 

 

 

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#hjortekjøtt #hjort  #oksekjøtt #Hjortekjøttistedeforoksekjøtt #Sukiyaki #Sukiyakipånorsk #Sukiyakimedhjortekjøtt #Glutenfritt #melkefritt #Hjemmelaget #matfrabunnen #Middag #middagstisp #Morsmiddag #Hvaskalvihatilmiddag #hvaskaljeghatilmiddag #enkelt #japanskmat

2 kommentarer

2 thoughts on “Sukiyaki på Norsk😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *